احد هوشمند روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نمایش های خیابانی به دلیل برقراری ارتباط سریع با تماشاگران و نیاز نداشتن به دکورهای صحنه ای سنگین، بهترین نوع هنر از شاخه های نمایشی برای اشاعه مولفه های فرهنگی به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه اجرای تئاتر در مساجد پتانسیل چشمگیر دیگری برای فرهنگ سازی در زمینه تحقق شعار سال به شمار می رود، اضافه کرد: نخستین جشنواره استانی تئاتر بچه های مسجد با عنوان 'چهل فانوس' از 23 تا 30 فروردین امسال به میزبانی 10 مسجد در شهرستان های ارومیه، نقده و تکاب برگزار شد و تجربه های حاصل از آن طی سال جاری در اجرای نمایش های محیطی و ترویج فرهنگ حمایت از کالای ایرانی در سطح استان استفاده می شود.
وی با بیان اینکه تمام شاخه های هنری می تواند در راستای تببین مفهوم شعار سال موثر باشد، افزود: هنرهای نمایشی، فیلم، موسیقی، شعر، داستان و آثار تجسمی از جمله عکس، پوستر، کاریکاتور و تصویرسازی مصداق های عینی از ابزارهای هنری کارگشا در این زمینه است.
وی ادامه داد: نمایشگاه های متعددی در هنرهای کاریکاتور، گرافیک و تصویرسازی از سال گذشته /1396/ تا نیمه اول اردیبهشت سال جاری در ارومیه برگزار شد و در آینده نزدیک نیز فراخوان طراحی پوستر با موضوع کارآفرینی منتشر می شود.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی بیان کرد: تولید و حمایت از فیلم های 100 ثانیه ای در بیان مفاهیم فرهنگی فاخر در سال 1397 مورد حمایت این نهاد قرار می گیرد.
هوشمند درباره وجه تمایز فرهنگ سازی و غنی سازی فرهنگ نیز گفت: اگر مولفه های فرهنگی بنا بر نیاز جامعه تعریف و نهادینه شود مصداق فرهنگ سازی است؛ چنانچه مولفه های فرهنگی از قدیم شکل گرفته و تا امروز جریان پیدا کرده است که باید تقویت شود و مصداق عینی غنی سازی فرهنگ است.
وی افزود: کارکرد اصلی هنر در مواجهه با مقوله فرهنگ، بیشتر با جنبه معرفی فرهنگ خوب یا آسیب شناسی فرهنگ نادرست در جامعه مرتبط است.
وی با تاکید بر اینکه وقتی برای ایجاد یک مولفه فرهنگی احساس نیاز به وجود می آید که از نبود آن احساس خطر وجود داشته باشد، اضافه کرد: هنر بیشترین تاثیرش را زمانی می گذارد که به آسیب های ناشی از نبود یک مولفه فرهنگی اشاره کند.
وی ادامه داد: به طور مثال اگر می خواهیم فرهنگ احترام به پدر و مادر را در جامعه برجسته کنیم باید خطر و بحران نبود پدر و مادر را برجسته کنیم.
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی تاکید کرد: پرداخت به آسیب ها و خطرات ناشی از استفاده نکردن از کالای ایرانی به جای تبلیغ مستقیم آن نتایج مثبت تری در راستای نهادینه کردن فرهنگ استفاده از کالای ایرانی خواهد داشت.
هوشمند افزود: پرورش زاویه دید نقادانه و آسیب شناسانه به استفاده از کالای غی ایرانی و به صدا در آوردن آژیر خطر با ابزار هنر می تواند یکی از راه حل های اساسی باشد.
وی با بیان اینکه هنرمند با خلق آثار هنری 2 مقوله اساسی را به چالش می کشد، اضافه کرد: آسیب ها و تهدیدهای منتج شده از مصرف کالای غیرایرانی و خلق فرصت های جدید حاصل از مصرف کالای ایرانی در جامعه را یادآور می شود.
به گزارش ایرنا 21 گروه نمایشی ثبت شده زیر نظر انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان غربی در این استان فعالیت می کنند؛ همچنین نهادهای دیگری نظیر حوزه هنری، خانه تئاتر جوان و شهرداری ارومیه از تولید و اجرای هنرهای نمایشی در آذربایجان غربی حمایت می کنند.
تئاتر به عنوان دماسنج جامعه به چالش های مختلف اجتماعی حساسیت نشان می دهد و اهمیت وجود آن در جامعه به حدی است که تاثیرگذاری اش گاهی از سخنرانی های تربیتی بیشتر است؛ تئاترهای خیابانی دربرگیرنده مضامین اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و فلسفی بوده و با اجرا در فضاهای بیرونی مانند خیابان ها، روستاها و مکان های عمومی در پی تحقق اهداف معین آموزشی، انتقادی و مشارکتی است.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.