به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، کامیار داهیم با اعلام این خبر افزود: تب برفکی بیماری ویروسی و بسیار واگیردار دام های زوج سم است و در دام ها ی اهلی و حیات وحش دیده می شود و می تواند خسارت اقتصادی فراوانی را به صنعت دامپروری، دامداران و روستائیان وارد کند.

داهیم ادامه داد: تلفات این بیماری در دام های بالغ کم و بندرت اتفاق می افتد ولی در دام های جوان تلفات قابل توجهی دارد و از همه مهم تر خسارات بسیار شدید اقتصادی و تبعات اجتماعی ناشی از کاهش تولیدات دامی و کاهش بهره وری دام است.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بیماری بسیار مسری و خطرناک است ، از ایمن سازی تعداد ۲۳۵ هزار راس دام در فاز اول ،۲۴۰ هزار راس دام در فاز دوم و ۲۰۷ هزار راس دام در فاز سوم اجرای این طرح درسال ۹۶ خبرداد و گفت : از طریق مایه کوبی تب برفکی پوشش ۵۱ درصدی ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی در سال ۹۶ محقق شد.

داهیم با تاکید بر اینکه دامداران در کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار نقش مهمی برعهده دارند و می‌توانند با رعایت موارد بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و ضد عفونی دامداری‌های خود در کنار ادارات دامپزشکی از شیوع این بیماری‌ها جلوگیری کنند، گفت : واکسیناسیون در بهترین شرایط ۷۰ درصد ایمنی در بدن دام‌ها در برابر بیماری تب برفکی ایجاد می‌کند که دامداران باید برای ایمنی کامل دام و گله در برابر این بیماری به ضد عفونی، رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه توجه ویژه داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: رعایت نکردن این مهم توسط دامداران، افزایش سرعت انتشار بیماری و خسارت‌های سنگین در بین دام‌های سنگین و سبک بخصوص بره و بزغاله‌ها را به همراه دارد. برای کنترل و جلوگیری از انتشار این بیماری و کاهش تلفات و خسارت‌ها در بین جمعیت دامی باید از هرگونه جابه‌جایی، نقل و انتقال دام، خرید و فروش و حضور در میادین دام به شدت پرهیز شود.

داهیم گفت : یکی از مهمترین وظایف اداره کل دامپزشکی استان ، کنترل این بیماری است و همه ساله جمعیت دامهای سنگین در چهار نوبت و دامهای سبک در یک نوبت بر علیه این بیماری در استان مایه کوبی و ایمن سازی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان یادآور شد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم از بیماری تب برفکی مراتب را به نزدیکترین شبکه دامپزشکی درشهرستان مربوطه اطلاع دهند.

وی گفت: پیش بینی می شود حداقل تعداد ۳۵۰ هزار راس دام در مدت یک ماه با همکاری تعداد ۶۱ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۲۷ اکیپ نظارتی بخش دولتی واکسینه و ایمن سازی شوند.

داهیم بیان کرد: اولویت برنامه واکسیناسیون در کانون های بیماری، مناطق و نواحی حساس و حوزه قرنطینه آنها، دامداری های صنعتی ،روستاهای اطراف، بازارهای هفتگی دام و روستاهای با جمعیت دامی بالا است.

وی از دامداران در خواست نمود، برای حفظ سلامت دام‌های خود و جلوگیری از شیوع بیماری‌ همکاری و تعامل لازم را با اکیپ‌های دامپزشکی برای انجام عملیات مایه‌کوبی و سایر خدمات دامپزشکی داشته باشندو همچنین جهت اطمینان از پوشش حداکثری این واکسیناسیون از خرید و فروش و جابجایی دامها در مدت زمان اجرای طرح خودداری نمایند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 915625
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.