رسول انتظار مهدی روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز ماما در ارومیه افزود: بخش قابل توجهی از این ماماها در روستاهای استان فعالیت دارند به طوری که یکهزار و 100 ماما به مادران و زنان باردار در 261 روستا خدمت رسانی می کنند.
وی اضافه کرد: ماماها پیشرو در ارائه خدمات با کیفیت هستند که این یک شعار بهداشتی و نشان دهنده جایگاه والای ماماها در جامعه است.
وی ادامه داد: شاخص زایمان ایمن در استان در حال حاضر به 99.9 درصد رسیده که در حالی که این رقم در چهار دهه گذشته کمتر از 30 درصد بود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: امروزه مراقبت از مادران باردار به معنای واقعی کلمه صورت می گیرد و این مراقبت ها از مکمل گرفته تا سونوگرافی و سایر خدمات سلامت مادر در دوران بارداری را شامل می شود.
انتظارمهدی افزود: نقش ماماها در طول اجرای طرح تحول سلامت بسیار پررنگ بود و کاهش زایمان سزارین نشان دهنده این نقش است.
وی بیان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی برای مادران باردار و همسران آنها جهت آشنایی با فرآیند زایمان و فرهنگ سازی زایمان طبیعی از وظایف عمده ماماهاست که به خوبی در استان انجام می شود.
وی اظهار کرد: نظام سلامت به فکر تامین دسترسی هاست و اضافه شدن 190 مرکز خدمات جامع سلامت به پتانسیل قبلی و احداث مجتمع سلامت مادر در ارومیه با توجه به وضع آزاردهنده بیمارستان کوثر و ایجاد تسهیلات زایمانی برای اولین بار در کشور از جمله اقداماتی است که مورد قدردانی مسئولان وزارتی قرار گرفته است.
بهنام عباسیان نماینده سازمان نظام پزشکی ارومیه نیز در این آیین گفت: شاخص جهانی برای هر یکهزار زایمان، 30 نفر ماماست که متاسفانه در بیمارستان های ما برای هر یکهزار زایمان 14 تا 15 نفر ماما وجود دارد که امیدواریم در آینده نزدیک به این شاخص دست یابیم.
به گزارش ایرنا، در ادامه مراسم گرامیداشت روز ماما از ماماهای نمونه استان با اهدای لوح یادبود و هدایایی تجلیل شد.
مراسم گرامیداشت روز ماما در آمفی تئاتر بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه و با حضور ماماهای استان و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برگزار شد.
آذربایجان غربی از جمله استان های پیشرو در حوزه سلامت و بهداشت در کشور به شمار می رود به طوری که بسیاری از بیماری های واگیردار در این استان ریشه کن شده است.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.