کیومرث دانشجو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت سد کرم آباد پلدشت بر روی رودخانه ارس از سال 1394 آغاز شده است و در صورت افتتاح طی سال جاری یکی از سریع ترین طرح های اجرایی استان خواهد بود.
وی اضافه کرد: امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می رود.
وی اظهار کرد: با اجرای این طرح، آب مورد نیاز به میزان 112 میلیون و 600 هزار مترمکعب در سال جمع آوری و توسط ایستگاه پمپاژ به زمین های حاشیه رودخانه ارس منتقل می شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران بیش از 19 هزار هکتار زمین شمال آذربایجان غربی از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می شود.
به گزارش ایرنا، سد کرم آباد از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن 53.7 میلیون متر مکعبی بوده و در 30 کیلومتری جنوب پلدشت در حال احداث است.
این سد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، 20 کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث می شود.
آذربایجان غربی تا پیش از سال گذشته، 12 سد داشت که سد سیلوه پیرانشهر در سال 1396 به این تعداد افزوده شد؛ این سدها شامل سدهای بوکان، شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، مهاباد، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، ماکو، شهید قنبری، آغ چای، ارس 2 و قیقاج است.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.