امید یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه سرشماری بهاره سمندر کردستانی با حضور کارشناسانی از سازمان حفاظت محیط زیست در ارتفاعات کوهستانی روستاهای شهرستان بوکان شامل سارده کویستان، ابراهیم خصار و سلامت اجرا شد.
وی گفت: این برنامه سرشماری در 2 مرحله و در مسیرهای مشخص شده قبلی برگزار و در مرحله اول زیستگاه های سارده کویستان بررسی و تعداد 450 عدد از این گونه نادر در چشمه سارهای منطقه مشاهده شد.
وی اضافه کرد: در فاز دوم زیستگاه های ابراهیم خصار و سلامت نیز بررسی و 400 عدد از این گونه در این زیستگاه ها مشاهده شد.
رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پراکنش سمندر کردستانی محدود به زیستگاههای شمال غرب کشور از جمله شهرستان های بوکان، سردشت، مهاباد و پیرانشهر و بیشترین آمار مشاهده شده مربوط به شهرستان بوکان است.
وی بیان کرد: بررسی بیشتر زیستگاه های مشابه در هفته جاری توسط اداره حفاظت محیط زیست بوکان اجرا می شود و احتمال زیست بیشتر سمندر در این شهرستان وجود دارد.
یوسفی بیان کرد: بررسی زیستگاه های مرتفع بالای یکهزار و 800 متر مهمترین شاخص در سرشماری این جانور به شمار می رود.
وی افزود: زیست آن در ارتفاعات به دلیل تمیز و زلال بودن آب و مهیا بودن تغذیه مناسب و شرایط دمایی مطلوب بوده و تغذیه این جانور از جلبک ها، حشرات و لارو جانوران دیگر است.
به گزارش ایرنا سمندر یکی از انواع دو زیستان است و در ایران چهار نوع شاخص سمندر وجود دارد.
(Neurergus) ،(N.crocatus) ،(N.kaiseri) ،(N.microspilotus) انواع سمندرها هستند که سمندر کُردستانی از نوع N.microspilotus است.
پراکنش جهانی سمندر کردستانی محدود به کشورهای ایران، عراق و ترکیه بوده و در زمان حاضر جزو گونه‌های در خطر انقراض (endanger) بوده و در فهرست سرخ IUCN طبقه‌بندی شده است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.