به گزارش ایرنا مبادلات تجاری بین ایران و اقلیم کردستان بین 6 تا 6.5 میلیارد دلار در سال است که بیشتر آن به واردات از ایران مربوط می شود و گسترش روابط تجاری 2 طرف بستر لازم برای تولید و صادرات کالاهای ایرانی از مرزهای رسمی این استان ها را فراهم کرده است.
اگرچه در گذشته از فرصت های منطقه ای برای توسعه استان های مرزی غرب کشور کمتر استفاده شده اما در سال جاری حرکت های هدفمندی برای استفاده از این موقعیت کلید خورده است که از جمله آنها می توان به تقویت روابط دیپلماتیک ایران و عراق و برگزاری همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان طی روزهای اخیر اشاره کرد.
آذربایجان غربی پیش از این نیز به دلیل نبود زیرساخت های لازم از موقعیت های اقتصادی ناشی از تحولات سیاسی منطقه از جمله درگیری در سوریه و جنوب ترکیه و اختلاف های سیاسی بین ترکیه و عراق بهره چندانی نبرده و استان های کردستان و کرمانشاه نیز فرصت سوزی های زیادی در سال های اخیر داشته است.
این در حالی است که بیش از 70 درصد از صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم کردستان و از مرزهای رسمی تمرچین در آذربایجان غربی، باشماق در کردستان و پرویز خان در کرمانشاه انجام می شود و گسترش روابط تجاری ایران و عراق در دوران پساداعش افق روشنی را پیش رو اقتصاد محلی این استان ها قرار می دهد.
در این میان آذربایجان غربی گام های بلندتری نسبت به 2 استان دیگر برای گسترش روابط تجاری با اربیل برداشته و یک بار استاندار اربیل را در ارومیه میزبانی کرده و در روزهای اخیر نیز استاندار آذربایجان غربی همراه با وزیر صنعت، معدن و تجارت در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم حضور یافته است.
استاندار آذربایجان غربی در مورد اهمیت رفع موانع پیش رو برای گسترش روابط تجاری با اقلیم کردستان به خبرنگار ایرنا گفت: مسائل و مشکلات موجود در مرزهای مشترک میان اقلیم کردستان و آذربایجان غربی به صورت ماهانه توسط فرمانداران پیرانشهر و چومان عراق مورد بررسی قرار می گیرد و معاونان امور اقتصادی استانداری ها نیز ضمن نظارت بر روند برگزاری این جلسات و تصمیم ها، رفع موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری 2 طرف را پیگیری می کنند.
محمد مهدی شهریاری با اشاره به برخی مشکلات موجود در مسیر توسعه مناسبات میان ایران و اقلیم کردستان، گفت: جلوگیری از حمل یکسره کالا توسط کامیون های ایرانی به اقلیم کردستان از مشکلاتی است که انتظار می رود با اراده 2 طرف رفع شده و جابجایی بار باعث آسیب به کالاهای صادراتی نشود.
وی اضافه کرد: بر اساس توافق های صورت گرفته مقرر شده است تا کامیون هایی مشخص شود که بتوانند کالا را از مبدا تا مقصد به صورت یکسره حمل کنند و بازرسی های کالا نیز در مرز باید طوری انجام گیرد که به کالاها آسیبی وارد نشود.
شهریاری به مشکلات گمرکی نیز اشاره کرد و گفت: اقلیم کردستان عراق در برخی از پیمان ها و پروتکل های گمرکی عضویت ندارد و این مساله مشکل ساز شده است و انتظار داریم برای رفع آن اقدام لازم از سوی مسئولان اقلیم کردستان صورت گیرد.
وی به اقدامات دولت تدبیر و امید در راستای تامین امکانات زیرساختی در بازارچه ها و پایانه های مرزی آذربایجان غربی اشاره کرد و ادامه داد: طی چند ماه گذشته امکانات زیربنایی خوبی در پایانه مرزی تمرچین ایجاد شده که می تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان 2 طرف موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اراده مقام های ایران و اقلیم کردستان عراق برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری مشترک، گفت: فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری میان 2 طرف آغاز می شود.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی که همراه با هیات ایرانی در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان حضور یافته است، گفت: اقلیم کردستان برای گسترش روابط تجاری با ایران مصمم است و کمیته مشترکی جهت حل مشکلات شرکت های ایرانی فعال در زمینه های خدمات فنی و عمرانی در اقلیم کردستان تشکیل می شود.
رسول خضری افزود: در این همایش و نشست های جانبی آن جهت تسریع در توسعه بازارچه های مرزی و ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی در سطح مرزهای 2 شهر پیرانشهر و سردشت نیز گفت و گوهای سازنده ای انجام شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران نیز در همایش فرصت های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان گفته است که درصدد ایجاد نظام آزاد تجاری بین 2 طرف هستیم و این امر می تواند همزمان سرمایه گذاری داخلی را در 2 کشور تقویت کند.
محمد شریعتمداری همچنین ثبات مقررات در حوزه های مختلف سرمایه گذاری داخلی و خارجی و امور بانکی را لازمه توسعه روابط اقتصادی دانست و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی ارائه تعهدات لازم برای ثبات در این عرصه ها را دارد.
وی اضافه کرد: در مذاکرات با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق بر سر تشکیل کمیته مشترک از اقلیم و جمهوری اسلامی متشکل از فعالان اقتصادی 2 طرف با هدف بررسی، چاره جویی و حل مشکلات بر سر راه توسعه روابط اقتصادی به توافق رسیدیم.
به گزارش ایرنا پس از سقوط صدام و شکل گیری حکومت محلی اقلیم، مرزهای زمینی و مشترک در سه منطقه تمرچین، باشماق و پرویز خان در غرب کشور فعال شد و امروزه بیش از 70 درصد کالاهای صادراتی ایران از این سه مرز به نقاط دیگر عراق صادر می شود.
3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.