کیومرث دانشجو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این سدها در حال حاضر یک میلیارد و 275 میلیون مترمکعب آب دارد در حالی که این میزان در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و 326 میلیون مترمکعب بود.
وی به وجود 750، 175 و 138 میلیون مترمکعب آب در پشت سدهای بوکان، مهاباد و شهرچای ارومیه اشاره کرد و ادامه داد: این سدها به ترتیب 14، 14 و 31 میلیون مترمکعب کاهش ذخیره دارد.
وی اظهار کرد: سد آغ چای نیز که بزرگترین سد شمال آذربایجان غربی به شمار می رود، به میزان سال گذشته دارای آب ذخیره شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر آن، ذخیره آب پشت چهار سد حسنلوی نقده، ماکو، شهید قنبری ماکو و دریک سلماس به ترتیب چهار، 32، یک و 2 میلیون مترمکعب نسبت به زمان مشابه سال گذشته کاهش دارد.
دانشجو بیان کرد: ذخیره آب پشت سدهای زولا در سلماس و ارس 2 در پلدشت نیز به میزان سال گذشته رسیده است.
وی گفت: ذخیره آب پشت 2 سد ساروق تکاب و قیقاج ماکو هر کدام به میزان یک میلیون مترمکعب بیشتر از سال گذشته است که رقم قابل توجهی به شمار نمی رود.
وی افزود: علاوه بر آن سد سیلوه که امسال به جمع سدهای آذربایجان غربی در پیرانشهر اضافه شده است، 59 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده دارد که رقم مناسبی محسوب می شود.
وی اضافه کرد: با وجود افزایش آب ذخیره شده پشت سد سیلوه، هنوز شاهد کاهش 32 میلیون مترمکعبی آب در دریاچه های پشت سدهای آذربایجان غربی هستیم که نشان دهنده مشکلات آبی در ماه های پیش رو است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به افزایش بارش های بارانی طی سال جاری در استان، گفت: مهمترین عامل کاهش سطح دریاچه های پشت سدها در استان کمبود ذخایر برفی است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی تا پیش از سال گذشته، 12 سد داشت که سد سیلوه پیرانشهر در سال 1396 به این تعداد افزوده شد؛ این سدها شامل سدهای بوکان، شهرچای ارومیه، حسنلوی نقده، مهاباد، ساروق تکاب، زولا و دریک سلماس، ماکو، شهید قنبری، آغ چای، ارس 2 و قیقاج است.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.