به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، در ادامه برنامه های چهارمین کنفرانس گسترش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق، جلسه تخصصی بررسی موانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق با حضور محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی و هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه و همچنین جمعی از مدیران، تجار و فعالین اقتصادی دو طرف در اربیل عراق برگزار شد.
در این جلسه طرفین بر ضرورت رفع موانع توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی فیمابین و همچنین لزوم پیگیری و اجرای تفاهم نامه های مشترک تاکید کردند.
همچنین تجار و فعالین اقتصادی دو طرف مسائل و مشکلات خود را با مسئولان دولتی حاضر در جلسه در میان گذاشتند.

تاکید بر ایجاد فصل جدیدی از روابط اقتصادی و تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق

محمدمهدی شهریاری در جلسه تخصصی بررسی موانع توسعه روابط اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق که در شهر اربیل برگزار شد، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته در سفر اخیر استاندار اربیل به ارومیه مقرر شد مسائل و مشکلات موجود در مرزهای مشترک میان اقلیم کردستان و آذربایجان غربی، بصورت ماهانه توسط فرمانداران پیرانشهر و چومان عراق مورد بررسی قرار گیرد.
شهریاری افزود: همچنین مقرر شد معاونین امور اقتصادی استانداران آذربایجان غربی و اربیل، ضمن نظارت بر روند جلسات و تصمیمات فرمانداران پیرانشهر و چومان، پیگیر رفع موانع گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو طرف باشند.
استاندار آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات موجود در مسیر توسعه مناسبات میان اقلیم کردستان عراق و ایران گفت: جلوگیری از حمل یکسره کالا توسط کامیون های ایرانی به اقلیم کردستان از مشکلاتی است که انتظار می رود با اراده دو طرف این مشکل رفع شده و جابجایی بار باعث آسیب به کالاهای صادراتی نشود.
شهریاری اضافه کرد: بر اساس توافقات صورت گرفته مقرر شده کامیون هایی مشخص شوند که بتوانند کالا را از مبدا تا مقصد بصورت یکسره حمل کنند؛ انتظار داریم با تلاش طرفین این توافق هر چه سریعتر اجرایی شود.
وی همچنین بر لزوم ایجاد امکانات رفاهی در مسیر تردد کامیون ها و مسافرین، بهسازی جاده های مواصلاتی و حفظ و ارتقای امنیت پایدار در منطقه توسط دو طرف تاکید کرد.
مقام عالی استان همچنین در رابطه با بازرسی کالاها در مرز توسط ماموران اقلیم کردستان عراق گفت: بازرسی ها باید طوری انجام گیرد که به کالاها آسیبی وارد نشود.
شهریاری به مشکلات گمرکی نیز اشاره کرد و گفت: اقلیم کردستان عراق در برخی از پیمان ها و پروتکل های گمرکی عضویت ندارد که این مساله مشکل ساز شده و انتظار داریم برای رفع آن اقدام لازم از سوی مسئولان اقلیم کردستان صورت گیرد.
وی در ادامه به اقدامات دولت در راستای تامین امکانات زیرساختی در بازارچه ها و پایانه های مرزی آذربایجان غربی اشاره و خاطرنشان کرد: خوشبختانه طی چند ماه گذشته امکانات زیربنایی خوبی در پایانه مرزی تمرچین ایجاد شده که می تواند در توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف موثر باشد.
استاندار آذربایجان غربی در رابطه با طرح ساماندهی کولبری نیز گفت: از سوی دولت ایران تصمیمات خوبی برای ساماندهی کولبری و حفظ کرامت مردم اتخاذ شده که بر آن اساس برای کولبران کارت های الکترونیکی صادر و مردم منطقه بر اساس سازوکار مشخص می‌توانند از طریق بازارچه های مرزی و تحت نظارت اقدام به ورود کالا و امرار معاش کنند.
شهریاری همچنین از مسئولان اقلیم کردستان عراق خواست در رابطه با افزایش تعرفه صادرات برخی از کالاهای ایرانی به اقلیم تجدید نظر کنند.
موضوع گردشگری و ضرورت توجه دو طرف به توسعه آن از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد اشاره و تاکید مقام عالی استان قرار گرفت.
شهریاری در این ارتباط گفت: لازم است تفاهم نامه هایی برای توسعه گردشگری میان ایران بویژه استان آذربایجان غربی با اقلیم کردستان عراق تنظیم و به امضای مسئولان دو طرف برسد.
وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی آمادگی دارد دفتر نمایندگی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه را در اربیل ایجاد کند تا از این طریق به بیماران متقاضی راهنمایی های لازم جهت مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان های آذربایجان غربی و پیگیری روند درمانشان صورت گیرد.

در این جلسه هوال ابوبکر استاندار سلیمانیه نیز گفت: امیدواریم با تلاش های دو طرف بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری میان اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران بویژه استان آذربایجان غربی افزایش یابد.
فرمانداران پیرانشهر، سردشت و اشنویه نیز در این جلسه ضمن برشمردن توانمندی ها و ظرفیت های این شهرستان ها، آمادگی خود را در جهت توسعه روابط تجاری و اقتصادی با اقلیم کردستان عراق اعلام کردند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 913428
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.