یوناتن بت کلیا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: دیدگاه های امام راحل همه چیز را برای ما روشن کرده است اما متاسفانه برخی دیدگاه ها مانع از حضور اقلیت های دینی در شورا شده است.
وی اظهار کرد: حضور اقلیت های دینی در شوراها در مجلس تصویب شد اما شورای نگهبان با آن مخالفت کرد و دوباره به مجلس فرستاده شد؛ هم اکنون این طرح در مجمع تشخیص مصلحت نظام به سر می برد.
به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه 21 آذر 1396 با 152 رای موافق با طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مبنی بر عضویت اقلیت های مذهبی در شوراهای شهر و روستا موافقت کردند ولی این طرح مجلس با ایراد شورای نگهبان مواجه شد.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با وجود ایرادهای شورای نگهبان بر نظر قبلی خود در این طرح اصرار کردند و از این رو این طرح برای بررسی بیشتر و اظهار نظر نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس نیز در مورد آخرین وضعیت این طرح گفته است که این موضوع اختلافی در کمیته های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده و کمیته های سیاسی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس درباره حضور اقلیت ها در شوراهای شهر و روستا را تایید کرده است اما هنوز از نظر شورای فقهی مطلع نشدیم.
ابوالفضل ابوترابی روز گذشته با یادآوری این موضوع که بسیاری از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با نظر مجلس شورای اسلامی موافق هستند، افزود: این موضوع باید در جلسه عمومی به رای نهایی گذاشته شود.
اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس که از طراحان این طرح در مورد عضویت اقلیت های دینی و پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا است، اظهار کرد: در چارچوب قانون اساسی پیش از این به همه ایرانیان اجازه داده می شد در انتخابات شوراهای شهر و روستا شرکت کنند ولی متاسفانه در فروردین 1396 شورای نگهبان تبصره ای از قانون را حذف کرد که بر این اساس نمایندگان اقلیت های دینی دیگر نمی توانند در انتخابات شوراهای شهر و روستا حضور یابند.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.