به گزارش ایرنا بیشترین موارد درگیری بین افراد به علت ویژگی های سنی در بین جوانان و نوجوانان مشاهده می شود زیرا این قشر بیشتر در معرض تخلیه هیجانی قرار دارند.
استاد دانشگاه های آذربایجان غربی و رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح معتقد است که پایین آمدن آستانه تحمل مردم به علت مشکلات معیشتی، فشارهای اقتصادی و روانی باعث می شود که مردم با جزئی ترین مورد، دست به نزاع و درگیری بزنند.
موسی صمیمی اظهار کرد: خودنمایی و تلاش برای کسب هویت از دیگر دلایلی است که افراد به خصوص جوانان به سمت نزاع و درگیری روی می آورند.
به اعتقاد این استاد دانشگاه، نزاع، خشونت را تشدید می کند و مردم با مشاهده یک صحنه خشن یاد می گیرند که در شرایط مساوی آن را تکرار کنند.
کارشناس مسایل اجتماعی نیز رعایت نکردن حقوق دیگران و مسایل مربوط به رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را از جمله عوامل نزاع های دسته جمعی عنوان کرد و افزود: رعایت نکردن حقوق دیگران و مسایل مربوط به تردد در معابر شهری از مهمترین عوامل بروز نزاع به شمار می رود.
بهرام علیزاده اظهار کرد: تصادف، درگیری مسافرکش ها با مسافران، رعایت نکردن حق تقدم و درگیری با ماموران راهنمایی و رانندگی از جمله عوامل بروز نزاع و درگیری است.
وی افزود: افزایش ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی های صوتی هر کدام نقش غیرقابل انکاری در بروز نزاع خیابانی و شهری دارد.
رئیس پزشکی قانونی آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: سال گذشته 24 هزار و 913 نفر به دلیل صدمه های ناشی از نزاع های خیابانی به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.
رسول روشنی افزود: آمار مراجعه کنندگان نزاع های خیابانی به پزشکی قانونی آذربایجان غربی طی سال گذشته چهار درصد افزایش یافت.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 6 هزار و 158 نفر زن و 18 هزار و 755 نفر مرد به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند، اظهار کرد: در سال 1395 تعداد مراجعه کنندگان مرد 17 هزار و 913 نفر و مراجعه کنندگان زن پنج هزار و 968 نفر بود.
رئیس پزشکی قانونی استان اضافه کرد: بیشترین مراجعه به پزشکی قانونی استان را پرونده های نزاع تشکیل داده و در اسفند سال 1396، آمار مراجعان نزاع با هفت درصد افزایش نسبت به اسفند سال 1395 به یکهزار و 649 مورد رسید.
وی با اشاره به آمار قربانیان سلاح سرد افزود: در سال گذشته 22 نفر بر اثر بکارگیری سلاح سرد در استان جان خود را از دست دادند.
روشنی اظهار کرد: مردان با 81 درصد بیشترین و زنان با 19 درصد کمترین قربانیان ناشی از بکارگیری سلاح سرد در استان هستند.
محمد جوادی، استاد حقوق دانشگاه های آذربایجان غربی نیز با اشاره به پیامدهای خشن تر شدن جامعه در اثر گسترش نزاع خیابانی، اظهار کرد: افرادی که در هنگام عصبانیت یک لحظه کنترل خود را از دست می دهند و با صدمه زدن به طرف مقابل سر از بازداشتگاه و زندان در می آوردند، بر اساس قوانین مصوب باید به میزان صدمه ای که وارد کرده اند، دیه بپردازند و البته عواقب روانی نیز برای مدت طولانی دامن گیر وی خواهد بود.
به گفته این استاد دانشگاه، نزاع و درگیری خود یک پیامد است زیرا نزاع، خشونت را تشدید می کند و هنگامی که در جامعه رواج پیدا کند، به یادگیری فرهنگی منجر می شود.
به گفته این استاد دانشگاه، تجربه ای که مردم در برخورد با مسایل پرفشار دارند، حاصل دریافت آنها از محیط است و آنها با مشاهده یک صحنه خشونت بار یاد می گیرند که در شرایط مساوی این کار را انجام دهند که پیامد نهایی آن خشن تر شدن جامعه و به خشونت گراییدن جامعه در شکل های مختلف است.
روانشناس ارومیه ای نیز معتقد است که بیشترین موارد درگیری بین جوانان صورت می گیرد زیرا جوانان و نوجوانان به علت ویژگی های سنی هیجان طلب هستند و بیشتر در معرض تخلیه هیجانی قرار دارند.
علی احمدی اظهار کرد: این افراد ویژگی هایی مانند ناپختگی، بی تجربگی، انرژی زیاد و تحریک پذیری زیاد دارند و مستعد درگیری و نزاع و پیامدهای ناگوار آن هستند.
بازرس قضایی کل کشور نیز در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا در ارومیه گفت: حبس و جمع آوری ابزارهای خشونت باعث کاهش نزاع در جامعه می شود.
حجت الاسلام سیدسلمان ذاکر افزود: وجود سلاح سرد در بازار و دسترسی آسان به آن باعث ایجاد غرور و تکبر در جوانان شده و این غرور کاذب موجب درگیری های خیابانی و نزاع های دسته جمعی می شود.
وی تهاجم فرهنگی و مهمتر از همه الگوپذیری از فیلم های ماهواره ای خشن را از جمله عوامل وقوع نزاع های دسته جمعی عنوان کرد.
وی ادامه داد: نبود نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان خود و نفوذ بازی های اینترنتی به موبایل جوانان بستری مناسب برای افزایش درگیری های خیابانی است.
بازرس قضایی کل کشور افزود: مصرف برخی غذاهای نامناسب و هورمونی نیز موجب تحریک حس خشونت در افراد شده و زمینه ساز نزاع های دسته جمعی می شود.
وی با بیان اینکه خانواده ها با تربیت صحیح فرزندان خود و الگو قرار دادن حلم و بردباری و گذشت باعث کاهش نزاع می شوند، گفت: آموزش و پرورش و صدا و سیما نیز با ترویج فرهنگ ایثار و گذشت و بیان تبعات شوم نزاع های دسته جمعی می توانند نقش موثری در کاهش این آسیب اجتماعی داشته باشند.
حجت الاسلام ذاکر افزود: استادان دانشگاهی نیز می توانند در سوق دادن جوانان به سمت رفتارهای منطقی و پرهیز از خشونت گام های موثری بردارند.
وی اجرای قاطع و محکم قانون و بازداشت افرادی که با نزاع های دسته جمعی موجب تخریب اموال عمومی و ایجاد رعب و وحشت در مردم می شوند را از عوامل موثری برشمرد که موجب فروکش کردن نزاع در جامعه می شود.
به گزارش ایرنا زیر پا گذاشتن قانون خشونت را تشدید می کند و تشدید خشونت نیز موجب بروز نزاع و درگیری می شود.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.