رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از پیش‌ بینی تولید بیش از 3 میلیون و 930 هزار تن انواع محصولات زراعی بهاره در استان در سال زراعی جاری خبر داد.

اسمعیل کریم ‌زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی، با بیان اینکه کشت محصولات زراعی بهاره در استان از اواخر اسفند 96 آغاز شده است و تا اواخر اردیبهشت ماه سال جاری نیز تداوم خواهد داشت، اظهار کرد: بیش از 70 درصد تولیدات زراعی استان به محصولات کشت بهاره اختصاص دارد و پیش‌بینی می‌شود بیش از 184 هزار و 774 هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصولات بهاره برود.

وی به عمده محصولات زراعی کشت بهاره استان اشاره کرد و گفت: چغندرقند، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی‌جات، محصولات علوفه‌ای و دانه ای، کدو و آفتابگردان آجیلی و روغنی ، گوجه فرنگی، پیاز و عدس از عمده محصولات کشت بهاره در آذربایجان‌غربی است.

کریم زاده ادامه داد: در ارتباط با محصولات بهاره پیش بینی می‌شود در سال زراعی جاری که 10 هزار و 224 هکتار سبزی و صیفی جات، 23 هزار و 100 هکتار چغندرقند، 19 هزار و 500 هکتار آفتابگردان آجیلی، 21 هزار هکتار کدو آجیلی، 5 هزار و 400 هکتار ذرت دانه‌‌ای، 5 هزار و 50 هکتار ذرت علوفه‌ای، 68 هزار و 500 هکتار حبوبات، 31 هزار و 500 هکتار یونجه و 500 هکتار سایر نباتات علوفه‌ای کشت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در مجموع برای کشت‌های پاییزه و بهاره به مقدار 97 هزار و 693 تن انواع کود و 16 هزارتن بذور اصلاح شده اختصاص یافته است ، بیان کرد: اقدامات و تمهیدات لازم برای تهیه کودها و نهاده های مورد نیاز، بذور اصلاح شده، ماشین آلات و ادوات کشاورزان انجام شده و کشاورزان می توانند با مراجعه به مراکز توزیع بذر و کود نسبت به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود اقدام کنند.

کریم‌زاده با بیان این‌که بیشترین میزان تولیدات زراعی آذربایجان‌غربی مربوط به محصولات بهاره است، افزود: نیاز است که بسترهای لازم جهت افزایش رغبت کشاورزان نسبت به بیمه کردن محصولات کشاورزی با اقدامات ترویجی و تشویقی در این زمینه افزایش یابد.

وی در ارتباط با برنامه‌های در دست اقدام برای مدیریت مصرف آب و افزایش کیفیت محصولات زراعی و توزیع نهاده‌ها به استفاده از ارقام زودرس در محصولات کشت بهاره، کشت نشاء مکانیزه محصولات جالیزی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری و تغییر آرایش کشت اشاره کرد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.