به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اکبر نوبخت گفت: سهمیه علی الحساب واردات کالا از هر یک از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۳۹۷ معادل ۱۰ میلیون دلار تعیین شده است که ۱۰ درصد آن پوشاک (شامل البسه، کیف، کفش و کمربند) است.
وی افزود: این در حالی است که سهمیه واردات پوشاک از این مناطق در سال ۱۳۹۶ بین ۲ تا ۲۰ میلیون دلار بود.
مدیرکل گمرک و پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو با اشاره به اینکه سال گذشته سهمیه پوشاک منطقه آزاد ماکو، هشت میلیون دلار بود افزود: مبادلات تجاری ما با کشور ترکیه نقش تعیین کننده ای بر اقتصاد منطقه دارد و ازاین رو گمرکات منطقه در راستای اجرایی شدن و ساماندهی مبادلات در بازارچه های موقت مرزی، زیر ساخت های لازم را در حوزه فعالیت های گمرکی در گمرکات بازارچه های مرزی فراهم می کند.

مشکلات معیشتی مرزنشینان بدلیل افزایش عوارض خروج جدی است

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: بر اساس لایحه بودجه سال ۹۷ دولت عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان، برای سفر دوم ۳۳۰ هزار تومان و برای سفر سوم و بیشتر ۴۴۰ هزار تومان تعیین شده است که معیشت مرزنشینان که راه ارتزاقشان از طریق مرز بود درچار مشکل کرده است.

اکبر نوبخت با اذعان بر اینکه دولت و مجلس محترم با در نظر گرفتن مزایای این طرح، آن را مصوب کرده اند افزود: اما به‌نظر می‌رسد چنین تصمیمی به‌دلیل افزایش بی‌سابقه شمار گردشگران خروجی از ایران و جلوگیری از انتقال ارز و ترددهای غیرضروری بوده که به‌ویژه در مقاصد همسایه ایران نمود بیشتری داشته است.

وی با اشاره به اینکه مرزنشینان به واسطه کسابت مرزی چندین ساله امرار معاش می کردند افزود: یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتزاق مرزنشینان سفر به کشور همسایه و تجارت با تجار آن‌ها و تجارت چمدانی است، این عوارض سبب شده همان اندک درآمد این افراد نیز از بین برود.

مدیرکل گمرک و پایانه صادراتی منطقه آزاد ماکو تصریح کرد: این مشکل نیز می تواند همانند قبل با گذرنامه های مخصوص مرزنشینان و تجدید نظر در عوارض خروج برای این قشر، مرتفع شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 910785
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.