به گزارش ایرنا سازمان های مردم نهاد به عنوان بازوان توانمند نظام اسلامی طی سال های اخیر بستر مناسبی را برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی با مشارکت پررنگ مردم به وجود آورده است که از ظرفیت آنها می توان در پیشگیری از وقوع جرم نیز بهره برد.
اسلام نیز تشکیل اجتماعاتی در قالب حلقه های معرفتی و حضور در مساجد را به عنوان یکی از راهکارها جهت تقویت جامعه اسلامی و کاهش آسیب های اجتماعی معرفی کرده است.
کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی معتقد است که مهمترین اولویت سمن ها در اکثر جوامع برطرف کردن آلام و تسکین دردهای اقشار آسیب پذیر جامعه و مبارزه با تهدیدهای اجتماعی است.
به گفته هوشنگ عطاپور، آسیب های اجتماعی در همه جوامع به ویژه جوامع مدرن و پیشرفته با ساختارهای اجتماعی پیچیده به عنوان مهمترین خطر و تهدید مطرح است و هیچ دولتی به تنهایی نمی تواند از عهده مقابله با آسیب های اجتماعی بر آید زیرا برای مقابله با این آسیب ها هم هزینه و هم منابع انسانی فراوان لازم است.
وی با بیان اینکه تجربه همه کشورهای موفق در کنترل آسیب های اجتماعی حکایت از مشارکت جدی مردم در قالب نهادهای مدنی برای کاهش آسیب دارد، گفت: در حوزه مدیریت اجتماعی سه مرحله پیشگیری، کاهش آسیب و مقابله وجود دارد که سمن ها در مراحل پیشگیری و کاهش آسیب بهترین نقش را ایفا می کنند.
این کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی افزود: سمن ها با استفاده از دانش وعلم روز شهروندان را آموزش می دهند، نگرش آنان را در خصوص آسیب ها اصلاح می کنند و با ایجاد تغییر در باورهای غلط قبلی رفتار درست شهروندان را دنبال می کنند.
وی اظهار کرد: سازمان های مردم نهاد با خدمات داوطلبانه مردم فعالیت می کنند و سرمایه اجتماعی بالایی دارند به همین دلیل شهروندان با اعتماد به عملکردهای آنان فرآیند فرهنگ سازی را تسهیل و اثربخشی را در جامعه افزایش می دهند.
به گفته وی ترویج فرهنگ جوانمردی و فتوت، دستگیری از نیازمندان و حمایت از افراد مظلوم، تعاون و همکاری اقوام نمونه هایی از تعامل سازمان یافته اجتماعی برای کمک به حل مشکلات هم نوعان است.
عطاپور با اشاره به اینکه اقدامات حمایتی سمن ها با هدف کاهش آسیب های اجتماعی 2 وجه دارد، گفت: یک وجه مربوط به جنبه های مادی و حل مشکلات آتی افراد نیازمند است و وجه دوم هم ایجاد جریان فرهنگی کمک به همنوع و احساس مسوولیت در برابر مشکلات و آسیب های اجتماعی و مبارزه با بی تفاوتی و بی عملی اجتماعی است.
وی ادامه داد: هر جامعه ای که توانسته ظرفیت سازمان های مردم نهاد را شناسایی کند و آن را به کار بگیرد در کاهش آسیب های اجتماعی و ایجاد فرهنگ مسوولیت پذیری موفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه امور اجرایی در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب ها باید به سمن ها سپرده شود، گفت: سازمان های مردم نهاد با تکیه بر سرمایه اجتماعی، هزینه های دولت را کاهش و فرهنگ شناخت، احساس مسئولیت، همکاری و تعاون برای مقابله با آسیب های اجتماعی و همکاری با دولت را تقویت می کنند.
این کارشناس مسایل اجتماعی و فرهنگی افزود: در سال های اخیر اقبال خوبی از سوی نهادهای حاکمیتی به سازمان های مردم نهاد شده و امید است این تلاش به انتقال مشکلات اقشار آسیب پذیر به مسوولان و اقدامات مداخله ای موثر با مشارکت سمن ها منجر شود.
مدیرعامل موسسه‌ کانون باران رحمت الهی نیز با اشاره به اینکه سمن ها اعتماد مردم را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: سمن ها از بطن جامعه رشد کرده اند و با مردم برای حل مشکلات شان همراه بوده اند.
'پیام ایجادی' ادامه داد: سازمان های مردم نهاد می توانند با برگزاری دوره های آموزشی و کلاس های توجیهی در امر کاهش وقوع جرم در جامعه موثر واقع شوند و این امر نیازمند حمایت مسوولان است.
وی افزود: این سازمان در راستای کاهش آسیب های اجتماعی، خانواده های بی بضاعت را شناسایی کرده و تحت پوشش خیران قرار داده و از این طریق گامی موثر در راستای کاهش وقوع جرم در جامعه برداشته است.
به گفته مدیرکل پیشگیری های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه نیز بیش از 120 هزار سازمان مردمی در کشور فعالیت می کند و باید از ظرفیت ها این سمن ها در جهت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی بهره برداری شود.
علی‌ اصغر رفاهی افزود: این سازمان ها در زمینه های محیط زیست، ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، مساجد، هیات های مذهبی و روستایی فعال هستند و ظرفیت مناسبی برای فرهنگ سازی در سطح جامعه دارند.
وی ادامه داد: ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در جامعه مهمترین مسئله مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و این امر به یکی از اولویت ها و سیاست های اصلی کشور مبدل شده است.
وی با بیان اینکه رویکرد قوه قضائیه در زمینه پیشگیری از وقوع آسیب های اجتماعی تعامل، همکاری و مشارکت با مردم است، اضافه کرد: تا زمانی که پیشگیری مردمی نباشد، تحقق آن با مشکل روبرو می شود.
وی با بیان اینکه سامانه سجام با هدف ساماندهی و آموزش افراد در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در جامعه راه اندازی شده است، افزود: با راه اندازی این سامانه می توان زمینه های وقوع جرم را شناسایی و راهکارهای مقابله با آن را مشخص کرد.
رفاهی ادامه داد: سامانه سجام بیشتر در زمینه محیط زیست و مسائل اجتماعی برای مقابله با زمین خواران و فراهم کردن ایمنی محیط کار کارگران فعالیت می کند و تاکنون در آذربایجان غربی 975 نفر در این سامانه ثبت نام کرده اند.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید به این سامانه اعتماد کرده و گزارش ها و تخلف ها را در آن ثبت کنند، افزود: اجرای صحیح این طرح نیازمند همکاری صادقانه مردم و مسئولان است.
به گفته وی خشونت، توهین و ضرب و جرح در جامعه بسیار بالاست و آذربایجان غربی بیشترین آمار را در این زمینه دارد.
وی ادامه داد: راه اندازی مجمع خیران پیشگیری از وقوع جرم، بنیاد صیانت از کانون خانواده، توانمند سازی و حمایت از سازمان های مردم نهاد و هیات های مذهبی از مهمترین برنامه های این اداره کل در سال جاری است.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز گفت: ناظران پیشگیری باید آموزش های لازم را در راستای کاهش آسیب های اجتماعی ببینند تا اقدامات و اطلاعات لازم را در این زمینه طبقه بندی کنند.
توکل حیدری ادامه داد: اگر مردم و مسئولان احساس مسئولیت بالایی نسبت به مسایل اجتماعی داشته باشند می توان گام موثری را در کاهش آسیب ها برداشت.
به گزارش ایرنا آئین نامه اجرایی تاسیس سازمانهای غیردولتی در سال 1384(هیأت وزیران) موضوع فعالیت این سازمان ها را مشتمل بر یکی از موارد علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، نیکوکاری و امورخیریه، بشردوستانه، امور زنان، آسیب دیدگان اجتماعی، حمایتی، بهداشت و درمان، توانبخشی، محیط زیست، عمران و آبادانی و نظایر آن دانسته است.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.