مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت:  پیش بینی می شود آب پشت سدها در استان با سرعت بیشتری کاهش یابد.

کیومرث دانشجو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه زمستان سال گذشته بارش برفی خوبی در سطح استان نداشتیم که این کمبود بارشها کاهش روان آب ها و به تبع آن کاهش آب ورودی پشت سد ها و همچنین آب ورودی به دریاچه ارومیه در ماههای آتی را موجب خواهد شد افزود: به دلیل بارشهای اخیر وضعیت آب مخزن سدها نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی داشته ولی به جهت کاهش روان آبهای ناشی از نبود ذخیره برفی در ارتفاعات و افزایش دما در ماههای آتی پیش بینی می شود آب پشت سدها با سرعت بیشتری کاهش یابد.

وی افزود: پیش بینی می شود در صورت عدم کاهش مصرف آب امسال با تنش ابی جدی مواجه شویم به طوری که هم اکنون در شهرستانهای سلماس و ماکو شاهد کاهش محسوس آب پشت سدهای زولا و ماکوهستیم و میزان آب باقی مانده در پشت این سدها حدود نصف میزان مصرف این شهرستانهاست.

دانشجو گفت: بر اساس مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ساخت سد در حوضه دریاچه ارومیه متوقف شده است ولی این روند در حوضه های زاب و ارس ادامه دارد که همه این سدها به نفع منطقه بوده و نقش بسزایی را در حفظ منابع آبی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به عمده اقدامات این شرکت در خصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: یکی از اقدامات مصوب کاهش 8درصدی مصارف در حوزه کشاورزی در هر سال بود که بر اساس پیش بینی این مقدار در 5 سال باید به کاهش 40درصدی میرسید و این موضوع تا حدودی اعمال شده و با صرفه جویی 31 درصدی در حوضه بخشی از این میزان ذخیره شده است.

وی اظهار کرد: هرساله بخشی از آب ذخیره شده پشت سدها به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی میشود که امسال نیز حدود280 میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت دریاچه رهاسازی شده که این مقدار با احتساب روان آب رودخانه ها تاثیرات مثبت خود را بر دریاچه اعمال نموده است.

دانشجو با اشاره به مرحله دوم رها سازی ها اظهار کرد: مرحله دوم رها سازی ها نیز حدود ۶۰ میلیون متر مکعب از سدهای شهرچای، بوکان، مهاباد و ساروق تکاب در حال انجام است.

وی در خصوص سایر فعالیتهای شرکت آب منطقه ای در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: اقدامات این شرکت در سه بعد سازه ای، حفاظتی و فرهنگی است که در بخش سازه ای به ساخت سد سیلوه و انتقال آب از آن به سوی دریاچه و همچنین لایروبی وسیع رودخانه ها و انهار، در بخش حفاظتی اقداماتی از قبیل مراقبت از برداشتهای غیر مجاز و انسداد چاههای غیر مجاز و برقراری اکیب های گشت و بازرسی جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی میتوان اشاره نمود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با اشاره به وضع نامناسب منابع آب زیرزمینی گفت: کشور ما با مصرف 70 درصدی منابع آب تجدید پذیر در وضعیت بحرانی قرار گرفته و امروز استان آذربایجان غربی دیگر از استان های پر آب کشور نبوده و شرایط به وجود آمده جایگزینی فرهنگ سازگاری با کم آبی و همراهی مردم را می طلبد چرا که ادامه این روند عواقب جبران ناپذیری همچون زلزله های شدید و نشست زمین و همچنین پیشروی آب شور به سمت چاههای آب و از بین رفتن کشاورزی در منطقه را در پی خواهد داشت.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.