عضو شورای شهر ارومیه گفت:یکی از چالش های اصلی ارومیه ساخت و ساز های غیر قانونی در حریم شهر است.

محمد رضا علیزاده امام زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: یکی از چالش های اساسی در شهرهای بزرگ و ارومیه بحث کنترل ساخت و ساز ها و پیشگیری از رشد سکونتگاه ها غیر قانونی به ویژه آنهای که در حریم شهر ساخته شده اند است.

علیزاده امام زاده درخصوص عواملی که باعث عدم تثبیت حریم شهر ارومیه می شود تصریح کرد: ضعف برنامه ریزی شهری،نبود کمربند سبز و خط حریم طبیعی به عنوان مانع فیزیکی رشد شهر به صورت واقعی برروی زمین ،به تاخیر افتادن تصویب و اجرای طرح تفصیلی جدید،پایین بودن حساسیت ها نسبت به رشد سکونتگاه های خودرو و ساخت و ساز های که نظارت برآنها نیست،افزایش مهاجرت به شهر ارومیه ،قطبی شدن شهرهای بزرگ و متوسط ،گرایش مردم به داشتن خانه های تک واحدی ولو در حاشیه شهر و... همه مسایلی هستند که موجب رشد غیر قانونی شهر ارومیه شده است.

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر ارومیه در خصوص حل مشکلات حاشیه نشینی شهر ارومیه اظهار کرد: برای حل این مشکل جدیت همکاران راه و شهر سازی ،قوه قضایه و شهرداری در تهیه و تصویب طرح تفضیلی ،مقابله با دلالان زمین وبورس بازان اراضی حریم شهر، نظارت مجدانه شهرداری برکنترل ساخت و سازها و پیشگیری از بی قانونی در حریم شهر ها از جمله راه حل های برخورد با حاشیه نشینی در شهر ارومیه است.

عضو شورای شهر ارومیه خاطرنشان کرد:پایدار ترین عامل پیشگیری از مهاجرت به شهر ارومیه بهبود بخشیدن به اوضاع اقتصادی در نقاط دیگر استان و افزایش جاذبه ها و امکانات در روستاها و شهرهای کوچک و کاستن از عوامل دافعه در آن مکان ها است که این مهم نیز نیازمند برنامه ریزی بخشی و فضایی در سطح آذربایجان غربی بوده که سدی در برابر مهاجرت به شهر ارومیه شود.

 وی ادامه داد: شورای شهر نقش نظارت و تصمیم گیری را نسبت به اقدامات شهرداری در پیشرفت و دستیابی به اهداف رشد و توسعه شهر ایفا می کند و در دوره پنجم شوراها مرکز پژوهش های شورای شهر ارومیه توانست با پشتوانه محکم و مستدل نخبه گان علمی و دانشگاهی در پیشرفت و توسعه اقتصادی ،اجتماعی،هنری ،شهرسازی و عمرانی مرتبط با برنامه های اجرایی شهر ارومیه برخوردار شود.

علیزاده امام زاده با تاکید براینکه شهر ارومیه جمعیت بالغ بر 750 هزار نفری داشته و مدیریت چنین شهری نیازمند هماهنگی نهاد های مرتبط شهری است افزود: هرگاه صحبت از مشکلات و مسایل شهر می شود باید حلقه مفقودی حل این مشکلات و مسایل را در هماهنگی دستگاه ها و داشتن مدیریت یکپارچه دستگاه های مرتبط در اداره شهر دانست.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.