این بار واژه دورهمی نه با طنز و تلویزیون بلکه با کتاب به نشست اهالی فرهنگ و هنر ارومیه وارد شده و مورد استقبال قرار گرفته است.
این نشست ها با عنوان 'دورهمی ادبیات' و با هدف آشتی با کتاب از 6 ماه گذشته پذیرای علاقه مندان بوده و به شکل متفاوتی مردم ارومیه را با کتاب آشتی داده است.
انتخاب کلمه دورهمی ادبیات برای یک فعالیت فرهنگی از نگاه جامعه شناختی سرچشمه گرفته است؛ مفهومی که می تواند نسل جدید را صمیمانه با پاتوق های فرهنگی آشنا کرده و فرهنگ کتابخوانی را در بین آنان نهادینه کند.
این دورهمی با ابتکار رضا خسروی، مجری سیمای آذربایجان غربی در 15 آبان 1396 کلید خورد و تا پایان همان سال 11 برنامه با هدف ترویج کتابخوانی در شهر ارومیه بدون محدودیت سنی برگزار شد؛ نشستی که برای کاهش کتاب گریزی در بین نسل جوان دورخیز کرده است.
برگزاری چنین نشست های صمیمی هر 2 هفته یکبار در فضاهای فرهنگی مختلفی چون کتابخانه عمومی و فرهنگسرای جوان ارومیه نبض مطالعه را با سرعت مضاعف در آذربایجان غربی به تپش واداشته است.
کمتر کسی تصور می کرد این دورهمی به سرعت در بین جوانان و اقشار فرهیخته ای چون شاعران، نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، خوانندگان، بازیگران و روزنامه نگاران این استان محبوبیت قابل قبولی پیدا کند.
معرفی، اهدا و امانت کتاب، قرائت اشعار فارسی و ترکی در قالب های مختلف شعری، تجلیل از اصحاب قلم و دکلمه شعر توسط گویندگان و مجریان آذربایجان غربی از مهم ترین برنامه های پرمخاطب این دورهمی فرهنگی به شمار می رود.
تنها دورهمی فرهنگی هنری در آذربایجان غربی به صورت عمده در زمینه شعر و کتابخوانی فعالیت می کند تا فضای فرهنگی شهر تقویت و عملکرد حرفه ای انجمن های ادبی این استان تسهیل شود.
تلفیق کتابخوانی با برنامه های مفرحی چون اهدای کتاب و شعرخوانی توسط گویندگان و مجریان صدا و سیمای آذربایجان غربی به ایجاد فضایی دلنشین و انگیزشی در راستای ترغیب خانواده ها به مطالعه منجر شده است.
الگوگیری ناخودآگاهانه نوجوانان و جوانان از هنرمندان و چهره های شاخص استانی در زمینه کتابخوانی و مطالعه کتاب های پیشنهادی این افراد موفق توسط این قشر از نتایج دیگر دورهمی ادبیات در ارومیه است.
اهمیت چنین حرکت هایی زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم بر اساس بررسی های انجام شده 59 هزار و 500 نفر از سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت آذربایجان غربی عضو کتابخانه های عمومی هستند.
به عبارتی دیگر حدود 2 درصد از جمعیت این استان از یک میلیون و 530 هزار جلد کتاب موجود در کتابخانه های عمومی استفاده می کنند که این آمار از استقبال پایین مردم به مطالعه حکایت دارد در حالی که عضویت در کتابخانه ها در دنیای امروز یکی از شاخصه های مهم توسعه یافتگی فرهنگی در هر جامعه است.
سرانه مطالعه در ایران با شاخص های مختلف حدود 10 دقیقه برآورد شده در حالی که این سرانه در کشورهای ژاپن و روسیه به 50 دقیقه رسیده است.
چنانچه جامعه ای بخواهد در چرخه تکامل و پیشرفت مداوم قرار گیرد، باید برای مؤلفه تعیین کننده کتابخوانی جایگاه ویژه ای قائل شود؛ جایگاهی که بدون ایجاد بستر لازم به منظور گسترش فرهنگ مطالعه به سختی به دست می آید.
به کارگیری ظرفیت انجمن های رسمی و غیررسمی در ارتقای فرهنگ کتابخوانی بر کسی پوشیده نیست زیرا اگر فرهنگ سازی در جامعه از گروه های خانوادگی و دوستانه و جمع های بانشاط شروع شود به نتیجه ملموس تری دست پیدا می کند.
بازتعریف واژه های رایج و پرکاربردی چون دورهمی در مجاورت ادبیات ایده خلاقی است که نتیجه مثبت آن طی سال های پیش رو در ارتقای آگاهی و بالندگی فکری مردم آذربایجان غربی قابل تصور است.
7129/1772
*خبرنگار مرکز آذربایجان غربی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.