علی دیانتی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به برنامه ریزی برای تغییر روش آبیاری (از سنتی به نواری) به منظور تحقق برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: این طرح برای محصولاتی که نیاز آبی بالایی دارد و به صورت ردیفی کشت می شود، مناسب است.
به گفته وی در سال گذشته حدود 400 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از روش آبیاری سنتی به روش آبیاری نواری یا تیپ مجهز شد.
دیانتی همچنین کاهش هزینه ها، جلوگیری از رشد علف های هرز، انتقال نیافتن آفت ها، افزایش تولید، اجرای آسان و سهولت استفاده را از جمله مزایای آبیاری نواری عنوان کرد.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: تغییر روش های آبیاری و استفاده از سامانه های نوین با هدف توسعه برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه و سازمان جهاد کشاورزی انجام می شود و یکی از برنامه های مهم بخش کشاورزی در سال های گذشته در میاندوآب آغاز شده است.
وی با تاکید بر اینکه کلاس های ترویجی برای تغییر روش آبیاری در مناطق مختلف شهرستان برگزار شده است، افزود: کشاورزان برای دریافت مشاوره فنی از کارشناسان این اداره استفاده کنند.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه است.
دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
9871/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.