رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از برداشت بیش از 700 تن بیدمشک در آذربایجان غربی خبرداد.

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه اذربایجان غربی با اشاره به اینکه  برداشت سالانه بیش از 700 تن گل نر از بیدمشک کاری ها،   به تولید بیش از 1.5 میلیون لیتر عرق بید مشک از این محصول اشاره و اظهارکرد:  تهیه عرق بیدمشک در آغازین روزهای بهار یکی از سنت های قدیمی خانواده های آذربایجان غربی به ویژه ارومیه است.

کریم زاده با اعلام اینکه به ازای یک کیلو گل تازه 2 تا 3.5 لیتر عرق استحصال می شود، اضافه می کند: در آذربایجان غربی 30 هکتار بیدمشک به صورت حاشیه کاری و در کنار جوی های آب وجود دارد که بیشتر این سطح در شهرستان ارومیه است.

وی با بیان اینکه ارومیه قطب بیدمشک کشور است ادامه داد:  تهیه عرق از این گیاه که هم به شکل صنعتی و هم به شکل سنتی صورت می گیرد، در شهرستان ارومیه رونق بسیاری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه بیدمشک از محصولات کم هزینه و پر درآمد است، افزود: کار برداشت این محصول از اواخر اسفند ماه آغاز و با توجه به منطقه برداشت، 15 تا 30 روز ادامه دارد.

کریم زاده یادآور شد: حداکثر زمان چیدن تا گرفتن عرق 72 ساعت است، می افزاید: بعد از این زمان از کیفیت عرق کاسته می شود.

رئیس جهاد کشاورزی اذربایجان غربی  گفت:استفاده از عرق بید مشک در تهیه نقل، شیرینی و شربت نیز به سبب عطر و طعم و بیش از همه خاصیت شفابخشی آن در منطقه متداول است و اکنون بیدمشک ارومیه علاوه بر کشورمان در آن سوی مرزها نیز به عنوان سوغات ویژه این دیار زبانزد است.

به گزارش ایسنا؛ اواخر اسفند ماه و روزهای قبل از بهار، موعد نخستین شکوفه های بیدمشک در ارومیه و سایر شهرستانهای استان است، پیام آوران بهار، اولین محصولاتی هستند که بی هیچ چشمداشت مراقبتی، زیبایی و رایحه خوش را به طبیعت و سلامتی را به انسان ها ارزانی می دارند و کشاورزان را به سطح باغ ها می کشانند.

 


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.