معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی انجام عملیات مبارزه با آفت ملخ در بیش از 4 هزار هکتار از مراتع و اراضی استان در سال زراعی جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی،  عبداله فتح اله زاده اظهار کرد: در راستای حمایت از تولید داخلی و تامین امنیت غذایی و استمرار صادرات محصولات کشاورزی در ایام تعطیلات نوروزی بیش از 23 نفر از کارشناسان مدیریت حفظ نباتات استان و شهرستانهای تابعه به همراه بیش از 60 نفر از کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی دهستانها نسبت به پایش عوامل خسارت زای گیاهی شامل افات ، بیماریها و علف های هرز باغی و زراعی با اولویت مزارع گندم و جو و کلزا اقدام کردند و این روند همچنان تداوم دارد.
فتح اله زاده افزود: در سال زراعی جاری به علت مساعد بودن شرایط آب وهوایی آفت ملخ در برخی مناطق به حالت فعال درآمده که با تشکیل اکیپ های کانون یابی و کانون کوبی در اسرع وقت مبارزه با این آفت در استان آغازخواهد شد و عملیات کنترلی در مقایسه با سال گذشته حدود 25 روز زودتر شروع خواهد شد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته این عملیات در سطح 3 هزار هکتار ازاراضی زراعی و باغی انجام شد، ادامه داد: در حال حاضر کانون های افت عمدتا در سطح شهرستانهای ارومیه ، ماکو ، سردشت ، خوی ، پیرانشهر و مهاباد مشاهده شده است که در صورت عدم مبارزه مناسب با این آفت خسارت فراوانی به محصولات کشاورزی وارد می شود، بنابراین با کانون یابی آفت و همچنین محلول پاشی و طعمه پاشی از خسارت این آفت می توان جلوگیری کرد.
وی خاطر نشان کرد: ریزش اولیه سن مادرغلات نیز در تعدادی از شهرستانهای استان گزارش شده است که به محض رسیدن به نرم مبارزه ، عملیات مبارزه با افت سن غلات نیز در استان آغاز خواهد شد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه مبارزه با علف های هرز پهن و نازک برگ نیز در اراضی زراعی و باغی استان آغاز شده و ادامه دارد، گفت :به منظور کنترل افات عمومی و همگانی علاوه بر همکاری کلیه دستگاه های اجرایی مرتبط و بخش غیر دولتی و کشاورزان عزیز استان ، تامین و تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز نیز در این زمینه ضروری است .
وی به کشاورزان توصیه کرد: در صورت مشاهده این آفت و به منظور جلوگیری از بروز خسارت در  باغات و مزارع خود به مراکز جهادکشاورزی حومه شهرستان خود مراجعه کنند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.