به گزارش ایرنا سیزده بدر تا حدود زیادی آخرین آئین های نوروزی آذربایجان غربی پس از گذراندن چندین روز آداب و رسوم سنتی همچون خانه تکانی، تکم گردانی، چهارشنبه سوری، تحویل سال، سفره هفت سین و دید و بازدید است.
امروزه بازی های بومی و محلی روز طبیعت در برخی از موارد جای خود را به والیبال خانوادگی و فوتبال داده و پختن کباب نیز جایگزین آش دوغ، دلمه و کوفته شده اما سماور ذغالی بیشتر خانواده ها در این روز همچنان گرمی بخش محفل خانواده هاست.
به گفته یک مردم شناس، جوانان آذربایجان غربی در روز طبیعت به شادی، نواختن ساز و قاوال و بازی های سنتی همچون پِلَه دَسته، چیلینگ آغاج، آرادا قالدی، والیبال و جوراب بازی می پردازند.
حسن سپهرفر افزود: دختران دم بخت هم برای بخت گشایی خود سبزه گره می زنند و با نزدیک شدن به غروب آفتاب، سبزه ها را برای رشون و جاری بودن زندگی به آب نهرها و چشمه سارها می اندازند.
وی اضافه کرد: در این روز فعالیت های مدیریت کشاورزی و دامداری چون لایروبی انهار، بکار گیری چوپان و گاوچران و نوبت بندی آب کشاورزی توسط بزرگان در برخی روستاهای آذربایجان غربی انجام می شود.
سپهرفر بیان کرد: از دیدگاه مردم شناختی چنین سنت هایی که در متن خود تحکیم وحدت، هماهنگی، تفکر در نظم الهی، احترام به حقوق هم و انسان های دیگر و محیط را داراست، ارتباط عمیق میان نوروز و صلح را نشان می دهد.
وی افزود: این صلح اندیشه ورز بوده و از همان تفکرات و اندیشه پاک انسانی نشأت گرفته است تا با تدبر در عناصر آن افراد را به سوی نگرش های صلح دوستانه و به دور از تنش ها هدایت کند.
یک پژوهشگر فرهنگ فولکلور نیز گفت: با فرا رسیدن سیزده فروردین، آداب دید و بازدید به پایان می رسد و اهالی آذربایجان غربی از روز دوازده فروردین خود را برای روز سیزده بدر آماده می کنند تا به دامان طبیعت روی بیاورند.
طاهر شفیع پور افزود: مردم این استان اطراق در کنار رود خانه ها را ترجیح می دهند زیرا این مراسم فرهنگی با انداختن سبزه به آب رودخانه به پایان می رسد.
وی با اشاره به اینکه آجیل و میوه باقی مانده از ایام نوروز در این روز مصرف می شود، اضافه کرد: از سالیان دور غذاهای محلی و سنتی چون دلمه برگ مو و کوفته زینت بخش سفره های مردم این استان در روز طبیعت بوده اما امروزه انواع کباب را نیز بر این سفره رنگین افزوده شده است.
به گفته شفیع پور، والیبال و فوتبال از تفریح های اصلی جوانان این خطه در زمان حاضر بوده اما بازی های سنتی چون پله دسته، تاب بازی و آرادا قالدی که از گذشته پای ثابت سرگرمی های این روز بوده است، همچنان طرفداران زیادی در بین خانواده های این استان دارد.
این پژوهشگر فرهنگ فولکلور بیان کرد: در بعضی از روستاهای استان آب پاشی به یکدیگر که نشانه پاکی و خوش یمنی است هنوز طرفداران خاص خود را دارد.
شفیع پور افزود: در این روز دوستداران طبیعت که به کوهپایه های آذربایجان غربی پناه می برند، به جمع آوری و چیدن گیاهان کوهی نیز روی می آورند.
یک مردم شناس دیگر گفت: مردم این منطقه سبزه ای که از اول سال در منازل خود پرورش داده اند را در آب جاری رها می کنند و این اقدام در حقیقت ' تقدیم هدیه به الهه آب' است.
عیسی عزیز نژاد افزود: برخی دختران مجرد نیز در این روز معمولا به دور از چشم بزرگترهای خود تار موی خود را به سبزه ای در طبیعت با نیت فراهم شدن مقدمات ازدواجشان در سال جاری گره می زنند.
به گزارش ایرنا، روز سیزدهم فروردین /روز طبیعت/ فرصتی برای دوری از فضای مجازی و تقویت ارتباطات اجتماعی است؛ روزی که در سایه جمع شدن خانواده ها دور هم نشاط اجتماعی بیشتر شده و همبستگی اجتماعی تقویت می شود.
8135/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.