به گزارش ایرنا، ناقوس این کلیسا هر یکشنبه نواخته می شود و با صدای آن هموطنان آشوری برای ادای فرایض دینی و برگزاری آئین های مذهبی خود با عنوان 'عشای ربانی' به این کلیسا می روند.
برای ورود از درب کوتاه کلیسا باید سر خم کرد؛ در بدو ورود چشم هر بازدید کننده ای به کتیبه ای می افتد که یادآور پیام خدا به حضرت موسی (ع) بوده و روی آن جمله ' نعلینت را از پا بیرون کن اینجا که ایستاده ای مقدس است' نوشته شده است.
داخل کلیسا به هیچ وجه به آنچه از کلیساهای دیگر در ذهن دارید، شباهت ندارد و دالان‌هایی تودرتو که با سنگ و ملات درست شده است و سقفی کوتاه، جلب توجه می کند.
محراب ساده ای که در پشت آن دالانی آبی ‌رنگ و تزئین ‌شده با عکس عیسی ‌مسیح قرار دارد، محل ایستادن کشیش در هنگام برگزاری آئین عشای ربانی به شمار می رود.
کلیسای ننه‌ مریم بر خلاف بسیاری از کلیساهای دیگر با قالی‌های دستباف مفروش‌ شده و فقط یک نیمکت کوچک برای سالمندان در انتهای سالن قرار دارد.
محراب کلیسا اتاقکی گنبدی شکل و تودرتو است که فقط کشیش‌ها حق ورود به آن را دارند و روی پله و طاقچه کوچک جلوی محراب، تصویر مسیح در حالت‌های مختلف و به شیوه‌های متفاوت به چشم می‌خورد.
نقاشی ها و کوبلن ‌دوزی مسیح، تابلوی منبت‌ کاری حواریون، مسیح در آغوش مریم مقدس و شمع‌هایی که چهره همراه با تبسم مسیح بر آن نقش بسته است نیز در این قسمت دیده می شود.
راهرویی که زائران را به محل غسل تعمید و روشن‌کردن شمع‌ها هدایت می‌کند و اتاقکی 12 متری و مزین به تابلوهای معقر، نقاشی، گلدوزی و کوبلن دوزی که مسیح را به تصویر کشیده است در سمت راست محراب قرار دارد.
به گفته کارشناس میراث فرهنگی آذربایجان غربی کلیسای ننه مریم یکی از آثار بی نظیر تاریخی آشوریان ارومیه بوده که در 22 آبان 1392 به شماره 1649در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.
بهروز خان محمدی ادامه داد: دفن اموات در قرون گذشته در این محل صورت می گرفت و تا چند سال پیش محوطه این کلیسا کاملا پوشیده از سنگ قبر بود؛ هنوز هم تعدادی قبر در پشت ساختمان کلیسای نوساز و داخل کلیسای قدیمی ننه مریم باقی مانده است.
وی افزود: طبق روایت ها و منابع تاریخی آشوری ها، این بنای مذهبی یکی از قدیمی ترین و مهمترین کلیساهای جهان است زیرا بر اساس متون تاریخی سه نفر از موبدان زرتشتی که ولادت حضرت عیسی(ع) را پیش بینی کرده بودند، بعد از عزیمت به اورشلیم و آگاه شدن از تولد پیامبر الهی و مراجعه به ارومیه این مکان را تبدیل به کلیسا کرده اند و این کلیسا از ابنیه های قرن اول مسیحی محسوب می شود.
وی افزود: در بیشتر کتاب هایی که به زبان آشوری نوشته شده است، در یکی از شب ها که موبدان در این مکان مشغول عبادت بودند، ستاره درخشانی از طرف شرق دیده می شود و موبدان مشاهده آن را نشانه ای از تولد نوزادی می دانند که ناجی خواهد بود و همان شب به جانب آن ستاره حرکت می کنند.
خان محمدی ادامه داد: مورخان مسیحی بر این عقیده اند که این سه نفر پس از مشاهده تولد حضرت عیسی(ع) و مراجعه به ارومیه آتشکده خود را تبدیل به کلیسا کردند و به اشاعه دین مسیح پرداختند.
وی ادامه داد: این سه موبد که اسم فارسی داشتند، بعدها نام آشوری بر خود گذاشتند و در کتب تاریخی نام 2 تن از آنان به نام های 'ملکوم' و 'بخت نصر' بوده ولی از نام سوم اطلاعی در دست نیست.
وی گفت: مطابق نظر کارشناسان سنگ قبر سه موبد مذکور در سالن ورودی کلیسا نگهداری می شد تا اینکه در سال 1915 میلادی توسط میسیون روس های ارتدوکس به یکی از موزه های ' کیِف ' منتقل شد.
خان محمدی بیان کرد: این بنا در طی قرون مختلف مرمت و تعمیر شده ولی بافت اصلی آن دست نخورده باقی مانده و کلیه تعمیرات بر روی بنای اولیه انجام شده است.
کارشناس میراث فرهنگی آذربایجان غربی گفت: یک شاهزاده چینی به نام بافری (باپری) با 50 تن از سران آن مملکت در سال 642 میلادی برای ملاقات با اسقف اعظم نینوا به بین النهرین و سپس به ارومیه آمده و پس از اقامت در کلیسای ننه مریم به مرمت آن پرداخته بود.
خان محمدی ادامه داد: در خصوص سفر شاهزاده چینی، کتیبه ای آشوری در داخل کلیسا بر دیوار نصب شده است و تا اوایل جنگ جهانی دوم موجود بود ولی در حال حاضر اطلاعی از آن در دست نیست.
این کارشناس میراث فرهنگی در تشریح مشخصات بنا نیز گفت: کلیسا، ساختمان مربعی شکل و در عین سادگی از استحکام فوق العاده برخوردار بوده و پایه های قطور و مستحکم آن از سنگ و ساروج ساخته شده است.
وی به مشخصات داخلی کلیسا اشاره کرد و افزود: ساختمان از نظر تقسیمات داخلی دارای یک محراب، چند اتاق، چند هشتی و سالن اصلی است که چون در این سالن از صندلی و نیمکت استفاده نمی شود، نمازگزاران بر روی کف زمین که در گذشته اغلب مفروش به حصیر و نمد بود، قرار می گرفتند.
به گفته وی برای خوشبو کردن فضای داخلی کلیسا اغلب از گیاهان معطر خودرو استفاده می شد و در این کلیسا هرگز از عکس و شمایل قدیسان استفاده نشده است.
کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه با اشاره به بازدید 100 نفر از کلیسای ننه مریم به صورت روزانه، گفت: بیشتر بازدید کنندگان مسافران داخلی هستند.
داریاووش عزیزیان نبود تبلیغات در خصوص این کلیسا را یادآوری کرد و افزود: گردشگران خارجی در سایه تبلیغات در بیشتر اوقات از اصفهان و شیراز بازدید می کنند در حالی که کلیسای ننه مریم ظرفیت بی بدیلی برای جذب گردشگران خارجی به شمار می رود.
کشیش عزیزیان اضافه کرد: کلیسای ننه مریم یا حضرت مریم یا شرق آشور یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان‌ است و ظرفیت جذب گردشگران خارجی را داراست.
استاد دانشگاه پیام نور باکو/ جمهوری آذربایجان/ در رشته جامعه شناسی در حاشیه بازدیدی که مدت ها پیش به عنوان گردشگر از این کلیسا داشت، گفت: کلیسای ننه مریم جلوه ای زیبا از تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران است.
مصطفی هاتف ادامه داد: وجود دومین کلیسای جهان در ارومیه و در میان انبوهی از جمعیت مسلمان نشان از وحدت اقوام و ادیان و یکپارچگی آنان در طول سالیان متمادی در این منطقه دارد.
این استاد دانشگاه وجود کلیسای ننه مریم را ظرفیتی بزرگ برای آذربایجان غربی و ایران دانست و افزود: اطلاع رسانی در مورد چنین آثار فاخری به دنبال خود موج گردشگران خارجی را به ارومیه روانه می کند.
مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی کلیسای ننه مریم را از جمله آثار تاریخی فاخر استان برشمرد و گفت: این کلیسای تاریخی نقش موثری در جذب گردشگران خارجی داشته باشد.
یک گردشگر ایرانی نیز در حاشیه دیدار از این اثر تاریخی گفت: کلیسای تاریخی ننه مریم اوج هنر ایرانی بوده و مهمتر از همه روایت کننده زندگی صمیمانه و توام با محبت مردمان این دیار اعم از هر قوم و نژاد و مذهب است.
علی دهقانی ادامه داد: آذربایجان غربی دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بی نظیری است که معرفی آنها می تواند منبع درآمد مناسبی برای استان باشد.
به گزارش ایرنا ارومیه دارای کلیساهای تاریخی متعددی است که از جمله آنها می توان به کلیسای ماردانیال متعلق به دوره ساسانیان و کلیسای ماریوحنا در روستای آده، کلیسای مارصبر یشوع در روستای موش آباد، کلیسای مارگیور کیس در روستای سپورغان، کلیسای مارت خنه در روستای جمال‌آباد و کلیسای پطروسوپولس در 10 کیلومتری جاده ارومیه ـ بندر گلمخانه اشاره کرد.
کلیسای مار سرکیس در پنج کیلومتری جنوب شهر ارومیه و در روستای کلیسا کندی، کلیسای مارتوما در روستای بالولان، کلیسای حضرت مریم در روستای موانا، کلیسای هفتوان در داخل روستای هفتوان از دیگر کلیساهای تاریخی ارومیه است.
8135/ 3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.