علیرضا رفیع پور روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این برنامه ملی تمام اطلاعات تالاب ها و آبگیرهایی که پذیرای پرندگان مهاجر است، جمع آوری شده و نمونه برداری های مکرر در زمان های مقرر در شعاع 50 کیلومتری این تالاب ها و آبگیرها انجام می شود.
به گفته وی این برنامه ملی در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، قزوین، گیلان، مازندران، تهران، البرز، خراسان رضوی، اصفهان و فارس اجرا می شود.
رفیع پور با بیان اینکه صنعت طیور و اقتصاد کشور با ابتلا به این بیماری متحمل خسارت بسیاری شده است، افزود: تاکنون 13 میلیارد ریال غرامت توسط صندوق بیمه و 750 میلیارد ریال خسارت توسط سازمان دامپزشکی پرداخت شده است.
وی اظهار کرد: در 2 سال گذشته که کشور با این بیماری مواجه بوده، بیش از 35 میلیون قطعه از طیور و هزاران تن تخم مرغ معدوم شده که 25 میلیون قطعه از این میزان مربوط به سال گذشته بوده است.
رفیع پور اظهار کرد: در 2 سال گذشته 618 کانون در کشور وجود داشت و 22 استان با این بیماری مواجه شد اما اقدامات ارزشمندی برای مقابله به آن به عمل آمد.
به گزارش ایرنا بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق ورود پرندگان مهاجر به تالاب ها و آب های ایران شیوع می یابد و با آلوده شدن طیور بومی، زمینه ابتلای طیور صنعتی نیز فراهم می شود.
بیماری آنفلوانزای پرندگان بیماری خطرناکی است که در سال 1918 میلادی در جهان شیوع پیدا کرد و با شیوع آن 60 میلیون نفر جان خود را از دست دادند.
آنفلوآنزای پرندگان، گونه ای بیماری ویروسی بوده که ویروس عامل آن از خانواده Orthomyxooviridae است.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.