اسعد جمیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 'حه وزه گه وره' که چشمه بزرگ نامیده می شود بزرگترین نماد آبادانی و تامین آب شرب شهری در حال و گذشته در بوکان بوده است.
وی ادامه داد: این اثر تاریخی در کنار مسجد جامع و قلعه سردار سه نماد اصلی شکل گیری و هویت شهری بوکان محسوب می شود.
جمیانی با بیان اینکه واژه بوکان به گفته مورخان برگرفته از همین نام 'حه وز' و چشمه بوده، افزود: در گذشته و در اطراف 'حه وز' تعداد هفت چشمه کوچک و بزرگ وجود داشت که یکی از آنها بزرگتر از بقیه بود به همین دلیل به آن 'گه وره' یا بزرگ می گفتند.
جمیانی افزود: به دلیل اینکه در گذشته و در حال حاضر قسمتی از آب این چشمه مصرف خانگی دارد اطراف آن را دیوار کشیده و مسقف کردند تا از آلوده بودن آن جلوگیری شود.
وی گفت: در سال های گذشته اطراف این چشمه با شیشه پوشانده شد که مردم بتوانند داخل آن را دیده و جریان آب در این مکان تاریخی را نظاره گر باشند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان اضافه کرد: امسال با همکاری اداره آبفای شهری بوکان درب شمالی 'حه وزه گه وره' را باز شده است تا گردشگران بتوانند از نمای داخلی آن دیدن کنند.
وی گفت: این مکان تاریخی تا 13 فرودین سال آینده به صورت رایگان در نوبت های صبح و بعد از ظهر برای بازدید علاقمندان و گردشگران گشایش یافته است.
جمیانی ادامه داد: در ایام گذشته به دلیل اینکه بوکان شاهراهِ راه های ارتباطی شهر و روستاهای اطراف بوده و مردم عروس های خود را به این مکان می آوردند و همزمان با هم چند عروس به این مکان می رسیدند، به همین دلیل کلمه بوکان از جمع (بو که کان) عروسان گرفته شده است.
وی در خصوص وجه تسمیه دیگر بوکان گفت: زمانی 'حه وزه گه وره' تنها منبع تامین آب شهر بوکان بوده و زنان مجبور بودند برای تامین آب به چشمه بروند.
جمیانی ادامه داد: در زبان ترکی کلمه کان به معنی چشمه به کار رفته و همان کانی تبدیل به بوکانی شده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: در صورتی که بتوانیم با هماهنگی و موافقت اداره آب و فاضلاب شهری چشمه را از حالت مسقف خارج و به شکل گذشته خود که روباز بود در آوریم، علاوه بر احیای هویت بوکان و باز شدن نمای جلوی مسجد جامع شهر که پشت این مکان قرار دارد این سایت به یکی از زیبا ترین جاذبه های گردشگری منطقه تبدیل می شود.
به گزارش ایرنا، این مکان از 30 سال پیش مسقف شده است و علاقه مندان نمی توانند زیبایی های داخل چشمه را ببیند.
بازگشایی این مکان تاریخی با هماهنگی اداره آب و فاضلاب شهری بوکان و کانون سازمان مردم نهاد ' کانون حمایت از حیات وحش آبزیان آذربایجان غربی' انجام شده است.
شهرستان بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد و سومین شهر مهاجر پذیر این استان است.
7510/3093/7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.