به گزارش ایرنا گذشته از طبیعت خدادادی زیبای این منطقه، پل میان‌گذر دریاچه ارومیه نیز جلوه های خاصی به دریاچه بخشیده و به مرکزی برای توقف و تفریح گردشگران تبدیل شده است.
تراز دریاچه ارومیه امروز به بیشترین میزان ثبت شده طی سه سال گذشته رسیده و این نوید را داده است که در نوروز 97 سیلی از گردشگران جهت عیادت از نگین آبی آذربایجان به این منطقه روانه شوند.
این دریاچه دارای تنوع زیستی ارزشمندی بوده و به گفته رئیس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی، 115 نوع پرنده در محدوده پارک ملی دریاچه ارومیه شناسایی شده است.
'حمید رعنا قد' اظهار کرد: پلیکان سفید، فلامینگو، پرندگان شکاری و اردک‌های سرسفید، سر حنایی و مرمری از مهمترین گونه‌های پرندگان در پیرامون دریاچه ارومیه و تالاب‌های آن است.
وی همچنین با اشاره به وجود بیش از 102 جزیره در پارک ملی دریاچه ارومیه، افزود: جزیره کبودان (قویون داغی)، جزیره اشک، جزیره اسپیر و جزیره آرزو به دلیل تنوع گونه های جانداران از مهمترین جزایر دریاچه ارومیه به شمار می رود.
وی با اشاره به شناسایی 177 گونه گیاهی در پارک ملی دریاچه ارومیه، گفت: 174 گونه از این تعداد در جزایر دریاچه ارومیه زیست می کنند.
'رعنا قد' با بیان اینکه جزیره اشک دارای تنوع گونه‌های گیاهی بیشتری نسبت به سایر جزیره های این دریاچه است، افزود: بزرگترین خانواده گیاهی موجود در پیرامون دریاچه ارومیه را 'کاسنی' ‌ها به خود اختصاص داده‌ است.
وی با اشاره به مصرف دارویی، خوراکی و صنعتی گونه‌های گیاهی موجود در حوزه اکولوژیکی دریاچه ارومیه، گفت: متاسفانه هیچ درخواستی برای بهره برداری از این ظرفیت منحصر به فرد به عمل نیامده است.
رئیس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در رابطه با گونه‌های پستانداران موجود در پیرامون دریاچه ارومیه نیز گفت: 53 گونه پستاندار در استان شناسایی شده است که 23 گونه آن در پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می کنند.
وی افزود: پستانداران شناسایی شده در جزایر دریاچه ارومیه بیشتر از نوع 'قوچ میش' و 'گوزن زرد' بوده و تاکنون یکهزار و 200 راس قوچ و میش در جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه سرشماری شده است.
'رعناقد' همچنین به زیست 25 گونه خزنده و سه گونه 2 زیست در حوزه اکولوژیکی دریاچه ارومیه اشاره کرد.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز با اشاره به امکان بهره مندی گردشگران از لجن درمانی دریاچه ارمیه، گفت: هفت دریاچه شور در سطح جهان وجود دارد که از میان آنها فقط دریاچه ارومیه در ایران و بحرالمیت در اردن دارای لجن های طبی است.
پرویز آراسته با اشاره به تحقیقات به عمل آمده از خاصیت طبی لجن های دریاچه ارومیه، اظهار کرد: محققان به تاثیر مثبت لجن های این دریاچه در درمان آرتروز و دردهای سیاتیک دست یافته اند.
وی با گلایه از استفاده نکردن از ظرفیت دارویی لجن های دریاچه ارومیه، اذعان کرد: محصولات خارجی تولید شده در این رابطه قیمت بالایی دارد که نشانگر ارزش افزوده بالا برای سرمایه گذاری در این خصوص است.
'جلال محمدی'، عضو هیئت علمی دانشگاه ربع رشیدی تبریز نیز معتقد است که می توان محصولاتی برای درمان بیماری‌هایی نظیر آرتروز مفاصل، انواع دردهای سیاتیک، دارو‌های جوان سازی پوست یا پماد‌های مخصوص ماساژ درمانی و به طور کلی کرم و لوسیون‌های آرایشی و بهداشتی از عصاره لجن‌های دریاچه ارومیه تهیه کرد.
وی با تاکید بر اینکه تاثیر درمانی لجن‌های طبی در حال حاضر در دنیا به اثبات رسیده است، گفت: ایران دارای یکی از 2 منبع تامین کننده این مواد در سطح دنیا به شمار می‌رود.
برخی از پژوهشگران نیز معتقدند که در لجن‌های این دریاچه مواد طبیعی خاصی وجود دارد که گردش خون موضعی را افزایش می دهد و به صورت هوشمند اکسیژن بیشتری را به بافت آسیب دیده می رساند.
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی نیز با اعلام اینکه تراز امروز دریاچه به یکهزار و 270 متر و 68 سانتی متر رسیده است، گفت: این سطح نسبت به مهر سال جاری بیش از 40 سانتی متر افزایش یافته است.
وی با اشاره به اینکه حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسط 21 رودخانه دائمی و 39 رودخانه دوره ای سیراب می شود، افزود: دریاچه ارومیه یک حوضه آبی بسته است که آب آن از محل بارش مستقیم و روان آب ورودی از آبراهه ها و رودخانه ها تامین می شود.
سرخوش میزان نمک موجود در دریاچه ارومیه را فوق اشباع دانست و گفت: در هر لیتر از آب دریاچه ارومیه بیش از 400 گرم نمک وجود دارد.
به گزارش ایرنا امکانات رفاهی اولیه ای چون بوفه، غذاخوری و محلی برای تفریح و قایقرانی در دریاچه ارومیه توسط بخش خصوصی در کنار پل روگذر دریاچه محیا شده است تا زمینه برای توقف گردشگران در سواحل دریاچه فراهم شود.
3214 /3072
گزارش از شاهین سپهراد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.