به گزارش ایرنا مردم اشنویه در کنار روشن کردن آتش، پرتاب تخم مرغ به یکدیگر برای ایجاد فضای شادی و نشاط را به عنوان یکی از آئین های سنتی این شهرستان در چهارشنبه آخر سال همچنان برگزار می کنند.
به گفته کارشناسان محلی ریشه پیدایش این نوع شادی در تاریخ منطقه مشخص نشده اما می توان بر اساس اظهار نظرهای مردم بومی این گونه بیان کرد که شکستن تخم مرغ در چهارشنبه آخر سال ضمن ایجاد فضای شاد، نماد دور کردن غم ها و کینه ها از دل هاست.
روشن کردن آتش نیز بر اساس رسم قدیمی مردم اشنویه از بعد از ظهر روز سه شنبه آخر سال در جلوی خانه هایشان آغاز می شود و همه از روی آن می پرند تا زردی خود را به آتش بدهند و گرمی و سرخی آتش را بگیرند.
محقق و نویسنده ادبیات و فولکلور کُردی در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: در زبان کردی 'چوار' همان چهارشنبه، 'شه وه' به معنای شبه و 'سوور' به معنای سرخ شادی، عروسی، روشنی است بنابراین چهارشنبه سوری یعنی چهارشنبه ای که در آن آتش (به عنوان نماد سرخی و روشنایی،) روشن کننده است.
به گفته مراد نظری یکی دیگر از رسم های کهن که در بیشتر شهرهای کردنشین و از جمله اشنویه برگزار می شود، رسم 'سرکولانه' است.
وی با اشاره به اینکه ' کولانه ' در زبان کردی به معنای روزنه بالای سقف خانه های قدیمی است، ادامه داد: در شب چهارشنبه سوری جوانان با پوشاندن سر و صورت خود، پشت بند یا کمربند خود را از (کولانه) به داخل می اندازند و با گفتن جمله 'هتره متره ' از صاحبخانه درخواست هدیه می کنند.
نظری با اشاره به اینکه 'هتر' در زبان کردی به معنای آتش و 'متره' به معنای مادر است، اظهار کرد: یکی دیگر از آئین های این روز رسم‌ 'کوسه' است که در قالب این آئین جوانان با پوشیدن لباس خاص و با چهره مرد ریش سفید یا زنان محلی به خانه ها می روند و درخواست هدایه می کنند.
وی ادامه داد: ' دملی کاوه یا کاوه آهنگر ' یکی دیگر از آئین های چهارشنبه سوری و از رسم های باستانی مردم کُرد بوده که در اشنویه نیز بسیار چشمگیر است.
به گفته وی از سال گذشته پرتاب تخم مرغ به یکدیگر در یکی از پارک های اصلی و بزرگ اشنویه برگزار می شود تا سلامت مردم مورد تهدید قرار نگیرد.
فرماندار اشنویه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم برای رعایت نظم در برگزاری آئین های چهارشنبه آخر سال دعوت کرد و افزود: در سال های اخیر 2 چهارشنبه سوری که بیشتر با پرتاب مواد محترقه و تخم ‌مرغ در اشنویه اجرا می شد و خطرهای بسیاری داشت، به یک مراسم چهارشنبه آخر سال تبدیل شده است.
' اسعد خضری ' گفت: خوشبختانه از سال گذشته و با همکاری علما، سازمان های مردم نهاد و مسئولان و خود مردم شاهد برپایی یک چهارشنبه سوری هستیم که در کمال آرامش، شادی، شور و شوق برگزار می شود.
وی افزود: امسال نیز همانند سال گذشته یک مراسم چهارشنبه سوری در پارک ' قلاتوک ' همراه با برنامه های شاد پیش بینی شده است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان اشنویه نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به پایان دادن به برگزاری 2 چهارشنبه سوری از سال 1395 شمسی، میزان صدمه ها و آسیب های چهارشنبه آخر سال کاهش یافته است.
شهرستان مرزی اشنویه در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است و بیش از 74 هزار نفر جمعیت دارد.
9870/3093/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.