فرماندار ماکو گفت: مشاغل خانگی علاوه بر کاهش وابستگی ها و رشد تولیدات داخلی، زمینه خودکفایی، و توسعه و پیشرفت کشور را فراهم ساخته است.

شاهین علیزاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی در تشریح مزیتهای ایجاد مشاغل خانگی، کاهش نرخ بیکاری در شهر و روستاها را نسبت به دیگر مشاغل آزاد از جمله مزیت های این طرح دانست و گفت: فعالیت های خانگی باعث ایجاد اشتغال پایدار و مولد در محیط خانواده بوده و موجب جلوگیری از رفت و آمد های شهری و صرفه جویی در هزینه های اجتماعی شده که از مزایای مهم مشاغل خانگی در ایجاد استقلال پایدار است.

فرماندار ماکو خاطرنشان کرد: توسعه مشاغل خانگی در ایجاد کار آفرینی به عنوان پدیده در اقتصاد نقش موثری در توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه دارد.

علیزاده با تاکید براینکه انجام فعالیت مستقل در خانه درجهت تامین مواد اولیه تا عرضه تولید محصول نیاز به پشتیبانی هایی از سوی دولت دارد افزود: متقاضیان مشاغل خانگی عمدتاً از مهارت های تخصصی کافی برخوردار نیستند و باید نهاد های دولت در جهت رفع این نیاز فعال تر باشند.

وی با عنوان اینکه مشمولین و یا متقاضیان دارای مجوز کسب و کار خانگی از بیمه تامین اجتماعی برخوردار نیستند خاطر نشان کرد: نبود بازار هدف در جهت عرضه و فروش تولیدات و ایجاد مشکلات عدیده برای صاحبین مشاغل خانگی یکی از مهمترین مشکلات این عرصه است.

علیزاده موضوع اقتصاد مقاومتی را تدبیر هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی درجهت مقاوم سازی،  بحران زدایی و ترمیم ساختارهای موجود در اقتصاد عنوان کرد و گفت: مشاغل خانگی بستر اقتصاد مقاومتی با رویکرد توانمندی‌های بانوان است.

علیزاده ادامه داد: زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران نقش بسزایی دارند بگونه ای که میزان مشارکت زنان در اشتغال یکی از شاخص‌های اصلی نوسازی اقتصاد مقاومتی و توسعه اقتصاد بوده و میزان مشارکت زنان در فعالیت های اقتصادی یکی از عوامل و شاخص های امر توسعه است.

وی با اشاره بر اینکه زنان شهرستان ماکو از لحاظ اشتغال خانگی موقعیت چشمگیری در رشته های قالیبافی، صنایع دستی و شیرینی پزی، آشپزی و غیره داشته و از نظر اقتصادی تامین کننده های خانواده ها هستند خاطرنشان کرد: در صورت حمایت و ایجاد بازارعرضه محصولات برای کارآفرینان مشاغل خانگی، زنان در کنار خانواده و با حضور خود در خانه هم نقش مادری خود را ایفا میکنند و همین که کار اقتصادی در جامعه انجام میگیرد.

علیزاده افزود: جهاد دانشگاهی می‌تواند ضمن مطالعه علمی، شناخت، بررسی پتانسیل ها و ظرفیت هر شهرستان از لحاظ منابع انسانی و منابع طبیعی با ارائه الگوهای تولیدی و بازار فروش نقش تاثیرگذاری در موقعیت طرح و اشتغال جامعه داشته باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.