سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: اجرا و رعایت همایش حقوق شهروندی، جایگاه ایران و استان را در دنیا ارتقا می دهد.

محمود پوریوسف در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: اجرا و رعایت همایش حقوق شهروندی، جایگاه ایران و استان را در دنیا ارتقا می دهد و نقش بی بدیلی در افزایش سرمایه فرهنگی و اجتماعی ایفا می کند.

پوریوسف با اشاره به اهمیت حقوق شهروندی تصریح کرد: اهمیت این مسئله تا جایی است که رسیدن به یک حکومت مردم سالار و دینی مستلزم وجود جامعه‌ای است که مردم آن علاوه بر بلوغ اعتقادی به حقوق و تکالیف شهروندی خود واقف باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تاکید بر اینکه بر اساس تجربه های موفق در کشورهای مختلف دنیا، برای استیفاء و ارتقای حقوق شهروندی باید جوامع مدنی شامل مطبوعات، تشکل های غیردولتی، احزاب و گروه های مختلف صنفی تقویت شود اظهار کرد: در حال حاضر این جوامع مدنی در کشور و استان آذربایجان غربی در برخی از موارد در موضع انفعال قرار داردو  انتشار منشور حقوق شهروندی اقدامی ملی برای تحقق حق همه مردم ایران است و همه گروه ها، جناح ها و افراد باید این منشور را از آن خود بدانند و در راه تحقق آن تلاش کنند.

وی افزود: اوج رعایت حقوق شهروندی در فرمایش رهبر معظم انقلاب در انتخابات سال 92 تحقق یافت، که در آن انتخابات مقام معظم رهبری همه شهروندان ایرانی را فارغ از اینکه منتقد یا موافق نظام هستند را به حضور در انتخابات فراخواندند و این نشانه ای از توجه ویژه رهبری به موضوع حقوق شهروندان است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه مهمترین مشکل و چالش در حوزه تحقق منشور حقوق شهروندی تبدیل این منشور به فرهنگ جامعه، گفتمان عمومی و مطالبه جامعه است خاطر نشان کرد: مهمترین مشکل در این حوزه بحث فرهنگی است، و در واقع راه بسیار طولانی تا تبدیل شدن منشور حقوق شهروندی به مطالبه و گفتمان عمومی در جامعه در پیش است.

پوریوسف با بیان اینکه  اخلاق و تعهد شهروندی فرآیندی است که باید آن را همچون هدفی اساسی در نظر گرفت و به صورتی تدریجی ایجاد کرد یادآورشد: این انتظار که اخلاق و فرهنگ به صورت خودکار و با تغییرات اساسی به‌وجود بیاید انتظاری کاملاً بیهوده است و نتیجه منفی آن انفعال و کنار گذاشتن اندیشه و ابتکار برای ایجاد و ساختن فرهنگ مزبور است.

وی با بیان اینکه مهمترین منابع قابل استفاده برای ایجاد اخلاق شهروندی در کشور را می‌توان در دین، تنوع محلی، قومی و زبانی، اخلاق مدنی و اخلاق سیاسی یافت گفت: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که فرهنگ و پیشینه تمدنی چندهزار ساله دارد و منابع برای کار در این حوزه بسیار زیاد است، اما باید اذعان کرد که کمتر به این منابع توجه شده و اگر هم مورد توجه قرار گرفته‌اند کمتر برای استخراج موارد کاربردی و تبدیل کردن آنها به راهکارهای قابل استفاده تلاش شده است.

پوریوسف گفت: برگزاری همایش حقوق شهروندی که یکی از اهداف اصلی آن ارتقای شاخص های علمی ، فرهنگی و تبادل نظر آخرین یافته ها و دستاورد های تخصصی در حوزه مرتبط است یقینا تاثیرات مثبتی برجایگاه علمی شهرستان ارومیه خواهد گذاشت ، همچنین مشارکت های جمعی در برگزاری همایش علمی حقوق شهروندی می تواند بر غنای علمی و کیفیت این همایش بیافزاید.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه باید تعامل جهاددانشگاهی با دیگر دستگاه‌ها در برگزاری اجرایی و علمی همایش ملی حقوق شهروندی ادامه پیدا کند و از این رهگذر می‌توان برای تاثیرگذاری هر چه بیشتر در سطح عمومی جامعه گام برداشت افزود: حقوق شهروندی به معنای واقعی کلمه از ماهیت علمی و پژوهشی برخوردار است، به طوری که می‌توان برای تبیین و اجرای هر چه بهتر آن نسبت به برگزاری بحث‌های علمی پرداخت.

وی تاکید کرد:هر زمان که از ظرفیت نهفته در بین مردم استفاده حداکثری به عمل آورده‌ایم توفیق موردانتظار را کسب کرده‌ایم پس همکاری و مشارکت اقشار مختلف مردم در سراسر کشور برای موضوع‌ها و فعالیت‌های مختلف به معنای واقعی کلمه حائز اهمیت است.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.