کارگردان این نمایشنامه خوانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همه خوانش گران این اجرا برای نخستین بار به نمایشنامه خوانی می پردازند و این هنرمندان جوان برای رسیدن به مرحله تسلط 2 ماه تمرین کرده اند.
زاهد فیضی افزود: آماده سازی این خوانش به دلیل استفاده از کار اولی ها زمان بیشتری نسبت به بقیه تمرینات نیاز داشت زیرا باید آموزش هایی بنیادی انجام می گرفت.
وی ادامه داد: انتقاد این نمایشنامه نویس بر استعمارهای موجود در زمان نوشته شدن این متن بوده و بر این اساس 'داریو فو' سعی بر زیر ذره بین بردن این موضوع یعنی استعمار، استعمارگر و استعمار شونده در قالبی طنز داشته است.
فیضی با اشاره به اینکه تفکر درباره موضوعات هرچند خفیف اما تاثیرگذار در زندگی روزمره موثر است، بیان کرد: این نمایشنامه در قالب طنز برای مخاطبان دقیق، تفکری ایجاد می کند تا بتوانند در زمان های مورد نیاز از زیر بعضی مسائل آزار دهنده خارج شوند و به صورت دقیقتر بر زندگی خود تسلط داشته باشند.
وی افزود: همچنین طنز موجود در این نمایشنامه به علت غلو بیش از اندازه در اغلب قسمت های متن لبخند را بر لب تماشاگران خود جاری می کند.
به گزارش ایرنا این نمایشنامه خوانی از امروز /جمعه/ تا یکشنبه /13 اسفند/ در سالن 'فرهنگ' مجتمع فرهنگی هنری ارومیه اجرا می شود.
داریو فو در سال 1926 میلادی در دهکده «سن جانو» از توابع وارزه ایتالیا متولد شد و در سال 1969 یکی از مطرح ترین آثارش «اسرار کمدی» را که کنکاشی است در شناخت ریشه های فرهنگ عامه، به روی صحنه برد.
وی از تاثیرگذارترین نویسندگان معاصر ایتالیا بود که علاوه بر نویسندگی، به کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، بازیگری و آهنگسازی نیز می پرداخت.
آثار وی در 50 کشور چاپ و به 30 زبان ترجمه شدند؛ رمان ها و نمایشنامه های داریو فو مضامین سیاسی و اجتماعی دارند و بسیاری از آنها در نقد بوروکراسی دولتی و امپریالیسم آمریکایی نوشته شده اند.
وی برای نگارش نمایشنامه «مرگ تصادفی یک آنارشیست» در سال 1997 نوبل ادبیات را کسب کرد و پیام روز جهانی تئاتر در سال 2013 میلادی توسط وی به نگارش درآمد.
نمایش «افسانه ببر»، «حساب پرداخت نمی شه» و «جسدهای پستی» از جمله آثار 'داریو فو ' هستند که بارها توسط هنرمندان تئاتر کشورمان به صحنه رفته است.
به گزارش ایرنا 'زاهد فیضی' متولد سال 1367 در ارومیه بوده و هدایت و کارگردانی نمایشنامه خوانی 'مردان بیوه' اولین تجربه وی در این زمینه است.
وی پیش از این در نمایش های صحنه ای 'کیمه نیت، کیمه قیسمت' به کارگردانی رضا خوفی و 'زندگی شاید' به کارگردانی مهرناز خوشنویس به ایفای نقش پرداخته است.
وی همچنین در نمایشنامه خوانی های 'از تولد تا تولد' به عنوان خوانشگر و 'همه دزدها که دزد نیستد' به عنوان دستیار کارگردان بوده است.
7129/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.