به گزارش ایرنا در زمان حاضر کودکان رابطه عمیقی با تکنولوژی دارند و اگر تا دیروز طوقه بازی یک سرگرمی پرتحرک برای پدران و مادرانشان به شمار می رفت، امروزه گیم نت ها آنان را در چهار دیواری شخصیت های خشن و غیر اخلاقی زندانی کرده است.
رشد فزاینده تکنولوژی روزانه صدها بازی رایانه ای را روی میز سرگرمی کودکان و نوجوانان قرار می دهد و در این میان بحران هویت، سستی و تند مزاجی تنها بخشی از آثار گیم ها بر روی اندیشه و رفتار کابران به شمار می رود؛ کاربرانی که لوح سفید فطرت آنان با بازی هایی چون ' Grand Theft Auto / جی تی آ ' سیاه می شود.
اما این سیاه نمایی تنها اثر منفی گیم بر روی کاربران نیست و سازماندهی شخصیت های واقعی با قهرمان نماهای گیم های آنلاین به تقویت همزاد پنداری کودکان و نوجوانان منجر می شود.
کاربر بازی های رایانه ای در ارومیه که روزانه بیش از سه ساعت از وقت خودش را به گیم اختصاص می دهد، گفت: برخی از بازی های ایرانی و مجاز، سرگرم کننده و اخلاقی است اما برخی دیگر با ارزش های ایرانی – اسلامی فاصله زیادی دارد.
مسعود جلالت که یکی از مراجعه کنندگان به مجتمع فرهنگی دیجتالی شهید باکری ارویمه است، افزود: فضاسازی این مجتمع با استفاده از عکس شخصیت های بازی رایانه ای مجاز از اصلی ترین دلایل مراجعه من به این مجتمع است.
وی ادامه داد: فضای گیم نت های داخل شهر در بیشتر موارد بازی های خشن را تبلیغ می کند و تاثیر منفی بر ذهن و فکر ما می گذارد و این یکی از معضلات اصلی جامعه امروز ماست.
' امین بلندهمت' که به بازی های رایانه ای عادت دارد نیز علت مراجعه خود به این مجتمع فرهنگی را محیط سالم آن عنوان کرد و گفت:در حالی که برخی از بازی های آنلاین با هیجان بیش از حد و خستگی روانی همراه بوده، بازی های رایانه ای مجاز با احساس خوشایندی توام است.
امیر علی چرخیاری جوان دیگری است که روزانه یک تا 2 ساعت از وقت خود را در مجتمع فرهنگی ارومیه می گذارند و معتقد است که بازی های رایانه ای در این مجتمع فضای دوستی را فراهم می کند ولی در گیم نت های داخل شهر رسیدگی مناسبی وجود ندارد و یک جو سنگین بر محیط حاکم است.
احسان شاهی نیز گفت: این مجتمع برای رعایت اخلاق و تشویق نوجوانان اقدام به ارائه طرح های تشویقی از جمله ارائه بازی رایگان می کند تا افراد مراجعه کننده بدانند که رعایت اخلاق اجتماعی اولین شرط برای بازی در این مکان است.
اشکان عبادی اظهار کرد: خانواده از رفتن من به گیم نت ممانعت می کردند چون فضای برخی گیم نت های داخل شهر غیر قابل تحمل است و شئونات اخلاقی در آنها رعایت نمی شود.
وی ادامه داد: از وقتی این محیط فراهم شده، دیگر خانواده ام برای حضور من در این مکان مشکلی ندارند و مدت 2 سال است که به مجتمع فرهنگی مراجعه می کنم.
کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال اداره کل ارشاد آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه 112 گیم نت در این استان فعالیت می کند، افزود: از مشکلات اصلی ما نبود اتحادیه مشخص و جداگانه برای نظارت و رسیدگی به فعالان این بخش است.
مصطفی محمودی ادامه داد: در حال حاضر گیم نت ها زیر نظر اتحادیه برق و الکترونیک، بازی های رایانه ای زیر نظر اتحادیه خدمات کامپیوتری و محصولات فرهنگی زیر نظر اتحادیه کتاب فروشان فعالیت می کنند.
وی اضافه کرد: اداره کل ارشاد آذربایجان غربی در نظر دارد برای اولین بار در کشور یک اتحادیه جداگانه با زیر بخش‌های گیم نت، بازی رایانه ای و محصولات فرهنگی را در تابستان سال جاری افتتاح کند تا بخشی از مشکلات این حوزه رفع شود.
نماینده بنیاد ملی بازی های رایانه ای در اداره کل ارشاد آذربایجان غربی نیز اظهار کرد: بازی ها رایانه ای هنر هشتم محصولات فرهنگی بوده و به نوعی جزو جدایی ناپذیر دنیای امروز فرزندانمان است.
محمودی ادامه داد: فرق هنر هفتم ' سینما و تلویزیون ' و هنر هشتم ' بازی های رایانه ای ' در این است که در هنر هشتم نوعی همزاد پنداری بر جوانان القا می شود.
وی افزود: این همزاد پنداری به گونه ای است که فرد خود را در محیط بازی احساس می کند و تاثیر خشن بازی به فرد منتقل می شود و این موضوع یکی از اثرات مخرب و جبران ناپذیر این بازی هاست.
وی اظهار کرد: تاثیر هنر هفتم بر جامعه را 10 درصد اعلام کرده اند در صورتی که تاثیر هنر هشتم بر دنیای امروز بیش از 90 درصد است و خانوداه ها باید در این خصوص هوشیار باشند.
محمودی بیان کرد: 11 خانه فرهنگی و دیجیتال، سه مجتمع فرهنگی شهری و یک مجتمع استانی دیجیتال در آذربایجان غربی فعالیت می کند تا بازی های مجاز و فکری را در اختیار جوانان قرار دهد.
وی ادامه داد: 200 عنوان بازی ایرانی و چهار هزار عنوان بازی خارجی مجوزدار متنوع در این مکان ها در اختیار جوانان قرار می گیرد تا جوانان انرژی خود را تخلیه کنند
کارشناس مربی سواد فضای مجازی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه بازی های رایانه ای نه خوب و نه بد است، گفت: اثرات بازی ها با توجه به رده سنی کاربران و محتوای خود بازی متفاوت است.
وی ادامه داد: بازی فضایی برای تخلیه انرژی جوانان، افزایش قدرت تخیل و افزایش ضریب هوشی است ولی باید به نوع و مدت زمان اجرای بازی دقت شود.
حسین قدیمی اضافه کرد: این بازی‌ها اوقات فراغت جوانان را پر می کند اما دولت‌های استکباری از این بازی‌ها برای تهاجم فرهنگی استفاده می‌کنند و کاربران در تیررس سازندگان این بازی ها قرار می گیرند.
مدیر مجتمع فرهنگی دیجیتال شهید باکری افزود: از کودک چهار ساله تا افرادی که سن بلوغ را پشت سر گذاشته اند، براساس نیازهای اجتماعی به این گونه بازی‌ها نیاز دارند.
وی اظهار کرد: برخی بازی های مثل GTA از بازی های غیر مجاز است که برخی گیم نت ها این بازی را ارائه می کنند و باعث می شود تا کودکان از این بازی های الگوپذیری کنند.
وی بیان کرد: بازی های رایانه ای در تربیت کاربران نقش مهمی دارند و تاثیر منفی بازی ها بر اعمال و رفتار کودکان و بروز آن در آینده آنان خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه این اثرات مخرب جامعه را به سوی تباهی می برد و خشونت و افراطی گری را در جامعه رواج می دهد، گفت: باید بستر فرهنگی مناسبی را در جامعه ایجاد کنیم تا این فضا کنترل شود و سواد فضای مجازی و آموزش آن یکی از الزامات است.
قدیمی ادامه داد: برخی کشورهای خارجی برای فرزندان خود برای 50 سال آینده سواد رسانه ای مناسب را آموزش داده اند تا فرزندان دچار مشکلات فضای مجازی نشوند.
وی افزود: تکنیک روان‌شناختی در پس پرده این موضوعات وجود دارد و والدین باید بازی‌های صحیح را شناسایی کنند و در اختیار فرزندان خود قرار دهند.
وی با انتقاد از آموزش رایانه در سال ششم و آموزش کتاب سواد رسانه ای در سال دهم و سه سال پس از آشنایی با رایانه، گفت: هیچ مسئول و نهادی به تنهایی نمی تواند این عامل را کنترل کند و تمامی نهادهای اسلامی و تبلیغاتی و سازمان ها باید با هم هماهنگ شوند تا سواد رسانه ای و فضای مجازی را در جامعه رواج دهند.
قدیمی گفت: بازی های رایانه ای به پر مصرف ترین و مهم ترین ابزار سرگرمی در جهان تبدیل شده است و کودکان و نوجوانان بی شماری، روزانه زمان قابل توجهی را برای بازی کردن صرف می کنند.
وی ادامه داد: همان گونه که بازی های رایانه ای باعث رشد خلاقیت و مهارت های عملی در افراد می‌شود، اثرات مخربی نیز به همراه دارد و باید با نگاهی دقیق و تیز بینانه به موضوع نگاه کرد.
وی افزود: نظارت بر مدیریت گیم نت ها جهت جلوگیری از رشد بی رویه و نامتناسب آنها، برنامه ریزی دقیق و منظم برای پر کردن اوقات فراغت جوانان و گسترش فضای مجازی از جمله برنامه هایی است که اثرات مخرب این بازی ها را کاهش می دهد.
به گزارش ایرنا سواد رسانه ای پاشنه آشیل غوطه ور شدن کاربران بازی های رایانه ای در دنیای بداخلاقی، خشونت و بی بند و باری برخی از گیم ها به شمار می رود.
8135/ 7129/3072
** گزارش از : شهین بیدادرس
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.