به گزارش ایرنا آذربایجان غربی (به عنوان یکی از استان های کم برخوردار کشور) در دولت دکتر روحانی در کانون توجه قرار گرفته و اعتبار ویژه ای در جهت ایجاد اشتغال فراگیر برای 70 هزار نفر و اشتغال پایدار برای 10 هزار نفر در این استان مرزی اختصاص یافته است.
خیل بیکاران این استان که قربانی سیاست های غیرکارشناسی مسئولان در دولت های نهم و دهم هستند، اجرای طرح های مختلف اشتغالزایی در دولت تدبیر و امید را انتظار می کشند و دولت دوازدهم نیز افق روشنی را پیش روی جویندگان کار این استان ترسیم کرده است.
آذربایجان غربی که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم در رتبه 21 کشور به لحاظ کمترین نرخ بیکاری قرار داشت، به بهبود 13 رتبه ای در میان استان های مختلف کشور طی سال های پس از آن دست یافت تا میانگین نرخ بیکاری آن 1.5 درصد بهتر از میانگین کشوری باشد.
** اختصاص 11.8 هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی فراگیر و پایدار
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی که مسئولیت اصلی حوزه اشتغال در استان را عهده دار است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توجه ویژه دولت به این بخش مهم در استان خبر داد و گفت: حدود 11 هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار برای اشتغالزایی فراگیر و پایدار در استان اختصاص یافته است.
رضا نقی زاده با تاکید بر اینکه برنامه های اشتغال آذربایجان غربی در 2 دسته اصلی اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار تقسیم بندی شده است، اضافه کرد: طرح های کارورزی، روستا تعاون، مهارت آموزی در محیط کار واقعی و طرح مشاغل خانگی با اعتباری بالغ بر هفت هزار میلیارد ریال زیر شاخه های اشتغال فراگیر به شمار می رود.
وی اظهار کرد: اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری نیز دارای چهار هزار و 800 میلیارد ریال اعتبار است که با تصویب طرح های ارجاعی به کمیته های مربوطه، تسهیلات آن از طریق بانک های عامل اعطا می شود.
وی با اشاره به اینکه دستورالعمل اجرایی طرح ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شده است، بیان کرد: در یک ماه ابتدایی اجرای این برنامه، 10 طرح با 74 میلیارد ریال تسهیلات در کمیته های فنی روستایی استان به تصویب رسید.
وی با تاکید بر لزوم تدوین طرح های بیشتر، کارآمدتر و عملی تر برای استفاده از تسهیلات این برنامه اشتغالزا، ادامه داد: اعتبارات لازم برای اعطای تسهیلات به طرح های مصوب تخصیص یافته است اما طرح ها باید متقاعد کننده و کارآمد باشد.
نقی زاده گفت: طبق برنامه ریزی ها با اعطای تسهیلات اشتغالزا برای طرح های تولیدی، کشاورزی و خدماتی تا پایان سال آینده 10 هزار فرصت شغلی در بخش روستایی و عشایری این استان ایجاد می شود.
وی از تخصیص هفت هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی توسط دولت برای اشتغالزایی فراگیر در آذربایجان غربی خبر داد و افزود: با اعطای این تسهیلات می توان زمینه اشتغال بیش از 70 هزار نفر را فراهم کرد.
وی اضافه کرد: امسال برای دریافت تسهیلات اشتغال فراگیر جهت اجرای طرح های تولیدی، کشاورزی و خدماتی 22 هزار و 874 نفر در سامانه کارا ثبت نام کردند.
وی اظهار کرد: از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار این بخش نزدیک به سه هزار میلیارد ریال برای دریافت تسهیلات در اختیار بانک های عامل قرار گرفته است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به انتخاب یکهزار روستا در سطح کشور برای اجرای طرح روستاتعاون به عنوان یکی از زیرمجموعه های اشتغال فراگیر، بیان کرد: سهم این استان از این تعداد، 62 روستا بوده و این طرح با همراهی روستاییان به سرعت در دست اجراست.
به گفته وی در قالب این طرح میزان بهره تسهیلات پرداختی در روستاهای مرزی، صفر درصد و در دیگر روستاها 6 درصد اعلام شده است و طرح 'هر روستا یک تعاونی' نیز در روستاهای دارای 50 خانوار و بیشتر و دارای طرح هادی به اجرا در می آید.
وی در خصوص اجرای طرح کارورزی در دولت تدبیر و امید نیز اظهار کرد: عمده ترین دغدغه دولت، اشتغال فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی بوده و دولتمردان با اجرای طرح کارورزی به دنبال رفع این دغدغه هستند.
** افزایش 25 درصدی تسهیلات صندوق کارآفرینی امید
مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال بیش از 535 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال زایی توسط این صندوق پرداخت شده که از افزایش 25 درصدی نسبت به سال قبل برخوردار است.
علی آخوند زاده افزود: این تسهیلات برای اجرای طرح های مختلف در زمینه های تولیدی، صنعتی و خدماتی برای متقاضیان کارآفرینی در 17 شهرستان آذربایجان غربی پرداخت شده است.
وی اضافه کرد: اعطای تسهیلات صندوق کارآفرینی امید در استان، موجب ایجاد اشتغال پایدار برای چهار هزار و 352 نفر شده است که این رقم تا پایان سال به طور قطع افزایش می یابد.
وی بیان کرد: سهم اعتبارات آذربایجان غربی از تسهیلات صندوق کار آفرینی امید در سال جاری بیش از 430 میلیارد ریال بوده اما این استان در سال جاری 105 میلیارد ریال بیشتر از این سهم جذب و به متقاضیان پرداخت کرده است.
** ایجاد 2 هزار و 497 فرصت شغلی صنعتی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا رفع موانع تولید را از جمله مهمترین اقدامات دولت تدبیر و امید در جهت اشتغالزایی خواند و گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه، 69 واحد راکد و نیمه فعال در این استان به مدار تولید بازگشته و 2 هزار و 497 فرصت شغلی ایجاد شده است.
جعفرصادق اسکندری با اشاره به اینکه 56 واحد تولیدی از این تعداد نیمه فعال، هفت طرح نیمه تمام و 6 واحد راکد بوده است، اظهار کرد: برای راه اندازی مجدد 56 واحد تولیدی نیمه فعال یکهزار و 219 میلیارد ریال، برای تکمیل طرح های نیمه تمام 47 میلیارد و 600 میلیون ریال و برای راه اندازی 6 طرح راکد نیز 160 میلیارد و 300 میلیون ریال تسهیلات پرداخته شده است.
وی اظهار کرد: در این مدت 286 جواز تاسیس واحد تولیدی با 6 هزار و 840 میلیارد ریال سرمایه پیش بینی شده در آذربایجان غربی صادر شده است که با راه اندازی آنها برای چهار هزار و 539 نفر فرصت شغلی ایجاد می شود.
اسکندری گفت: طی این مدت 135 پروانه بهره برداری ایجادی و توسعه ای نیز با 2 هزار و 606 میلیارد ریال سرمایه گذاری در حوزه صنعت آذربایجان غربی صادر شده که برای این تعداد پروانه نیز یکهزار و 282 نفر فرصت شغلی پیش بینی شده است.
** اختصاص 720 میلیارد ریال برای اشتغالزایی در بخش گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز با اشاره به اجرای طرح اشتغال فراگیر و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، گفت: سهم بخش گردشگری آذربایجان غربی در طرح اشتغال فراگیر(موضوع اعتبارات صندوق توسعه ملی)، 720 میلیارد ریال است که 15 درصد از سهم اشتغال این استان را شامل می شود.
جلیل جباری با اشاره به برنامه ریزی دولت تدبیر و امید برای ایجاد اشتغال پایدار بر محور توسعه صنعت گردشگری، گفت: اکنون 35 طرح گردشگری اشتغالزا با یکهزار میلیارد ریال حجم سرمایه گذاری در مناطق مختلف آذربایجان غربی در حال اجراست.
وی اظهار کرد: این طرح ها از 30 تا 80 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و با بهره برداری از آنها بیش از یکهزار و 200 نفر به صورت مستقیم و پایدار مشغول به کار می شوند.
وی با بیان اینکه مهمترین طرح های گردشگری آذربایجان غربی در شهرهای ارومیه، خوی، مهاباد، ماکو و تکاب در حال اجراست، اظهار کرد: این طرح های گردشگری در زمینه ساخت هتل های 4 و 5 ستاره، مجتمع های گردشگری، مراکز رفاهی و تفریحی و اماکن گردشگری بین راهی اجرا می شود.
** اشتغال مهمترین دغدغه دولت در آذربایجان غربی
استاندار آذربایجان غربی به عنوان نماینده عالی دولت در استان بر این عقیده است که ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار به ویژه در این استان مهمترین دغدغه دولت تدبیر و امید است.
محمدمهدی شهریاری در آخرین جلسه شورای اشتغال این استان، اظهار کرد: طبق مصوبه های دولت و مجلس، امسال بیشترین توجه به بخش اشتغال و به ویژه اشتغال فراگیر متمرکز شده و با صرف هزاران میلیارد ریال اعتبار، بخش قابل توجهی از بیکاران شهری و روستایی آذربایجان غربی مشغول به کار می شوند.
به گفته وی توجه به توسعه اشتغال مولد از جمله مهمترین موارد در اعطای تسهیلات اشتغالزایی است و بر اساس همین رویکرد کمیته ویژه ای با حضور مدیران مرتبط در استان تشکیل شده است.
شهریاری یکی از مهمترین ظرفیت های مغفول مانده اشتغالزایی در آذربایجان غربی را بخش معادن دانست و ادامه داد: 12 درصد معادن فلزی ایران در این استان شناسایی شده اما در گذشته کار خاصی در جهت توسعه این بخش صورت نگرفته است و تنها پنج هزار اشتغال در بخش معدن این استان وجود دارد.
استاندار آذربایجان غربی چالدران، سرو و تکاب را از جمله بخش های دارای ظرفیت معدنی قابل توجه استان برشمرد و افزود: با جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش معدن این استان می توان بیش از 50 هزار فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرد.
** اشتغالزایی فراگیر با توسعه تجارت و صنایع تبدیلی کشاورزی
استاد اقتصاد دانشگاه های آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به ظرفیت های این استان در بخش های تجارت بین الملل و صنایع تبدیلی کشاورزی اشاره کرد و گفت: با برنامه ریزی اصولی در این بخش ها می توان به اشتغال فراگیر و پایدار دست یافت.
علی باقرزاده اضافه کرد: نگاه نوین به موضوع اشتغال و استفاده از ظرفیت های اشتغال جدید از جمله فضای مجازی نیز در این مسیر کارساز به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا کاهش نرخ بیکاری در آذربایجان غربی با اهتمام دولت تدبیر و امید در حال گذار بوده و افق روشنی پیش روی جوانان مستعد و جویای کار این استان قرار دارد؛ افقی که مسیر منتهی به آن با همراهی مسئولان، مردم و بخش خصوصی با سرعت بیشتری طی می شود.
2093/3072
گزارش از: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.