به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، اول تا هفتم اسفند هفته وکیل است و امسال مراسم روز وکیل روز دهم اسفند در مجتمع امام علی ارومیه برگزار خواهد شد.

این مطلب را پرویز صفری رئیس کانون وکلای دادگستری آذربایجان‌غربی در نشست هیات مدیره کانون وکلا با خبرنگاران بمناسبت روز وکیل گفت و افزود: لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهور میهمان ویژه این مراسم است و علاوه بر او، دو نماینده مجلس و احتمالا استاندار آذربایجان‌غربی نیز از دیگر سخنرانان مراسم خواهند بود.

وی اظهار کرد: خیابانی در ارومیه بنام خیابان وکلا نامگذاری شده ضمن اینکه سال گذشته از وکلای بازنشسته و فقید تجلیل به عمل آمد و تالار اجتماعات ساختمان کانون وکلا بنام "بهروز تهرانچی" اولین رئیس کانون نامگذاری شده است.

رئیس کانون وکلای استان خاطر نشان کرد: سال گذشته ۴۸ کارآموز بعد از اجرای مراسم تحلیف به جرگه وکلای استان پیوستند و با احتساب این تعداد، هم اکنون یک هزار وکیل و نزدیک به ۱۵۰ نفر کارورز در آذربایجان‌غربی فعالیت دارند.

صفری گفت:بحث استقلال کانون وکلا از چالش های اساسی این کانون است زمانی که از استقلال کانون صحبت می شود باید توجه شود که منظور استقلال‌ در نظارت نیست بلکه هدف استقلال در دفاع است تا وکیل برای دفاع خود براساس قانون آزادانه می شود چون در غیر اینصورت حقوق آحاد جامعه ذایل می شود از سویی اصل ۳۵ قانون اساسی حق دسترسی شهروندان به وکیل را از حقوق شهروندان دانسته است و منظور از استقلال نیز همین است.

وی افزود: کمپینی بنام حذف ظرفیت راه افتاده بود و دنبال این بود که هرکس لیسانس حقوق داشت اجازه داشته باشد وکالت بکند که با اینکار دنبال این بودند که لیسانسیه های بیکار را تبدیل به وکلای بیکار کنند.

رئیس کانون وکلای آذربایجان‌غربی تصریح کرد: از زمان تشکیل کانون وکلا تا به امروز هیچ ریالی بابت حق الوکاله تسخیری به کانون وکلا پرداخت نشده است و هیچ امتیازی از این بابت متوجه کانون نیست ولی اعضای کانون بدون بازرسی بدنی وارد محاکم قضایی می‌شوند.

صفری اضافه کرد: تمامی مراجعین به دادگستری باید بازرسی می شدند اما با تعامل با دادگستری، بازرسی بدنی و بازرسی کیف وکلا را حذف کردیم و خوشبختانه هیچ تخلفی از سوی وکلا صورت نگرفته است ضمن اینکه مصوبه ای تصویب شده است و قرار است تا وکلا با دارا بودن کارت الکترونیکی، مجوز ورود تمامی وسایل الکترونیکی خود به دادگاه ها را داشته باشند.

تبصره ذیل ماده ۴۸مغایر با اصل ۳۵ قانون اساسی است

قولنجی نائب رئیس کانون وکلای استان با انتقاد از تبصره ذیل ماده ۴۸ گفت: این آیین نامه میگوید مرتکبین جرایم مشمول ماده ۳۰۲ قانون مجازات اسلامی یعنی جرایم مربوط به امنیت داخلی و خارجی و جرایم سازمان یافته باید از وکلایی که صلاحیت آنها را قوه قضاییه تعیین می‌کند استفاده کنند و توکیل وکلایی غیر از این از سوی دستگاه قضایی مردود است درحالیکه این تبصره  ناقض حق شهروندی و مغایر با اصل ۳۵ قانون اساسی است.

 به گفته قولنجی مجموعا در استان آذربایجان‌غربی ۳۴ وکیل که ۱۵ تایشان وکلای کانون و ۱۹ نفر ماده ۱۸۷ هستند صلاحیت وکالت در این پرونده ها را حائز شده اند و این موضوع بی اعتنایی و جفا در حق ۱۸۰۰ وکیل کانون وکلا و ماده ۱۸۷ است.

وی می گوید متهمین این جرایم هیچ شناخت و نشانی از این ۳۴ نفر ندارند و نمیدانند وکلایی که اختیار میکنند آیا در جمع حائزین شرایط قوه قضاییه هست یا خیر.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 868871
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.