به گزارش ایرنا میرهادی سیدی روز پنجشنبه در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و تولیدکنندگان برتر آذربایجان غربی افزود: نظام تولید و عرضه محصولات در جهان نسبت به 40 سال گذشته دچار تحول شده اما ایران از تحولات صورت گرفته و از جمله در بحث صادرات عقب مانده است.
وی با اشاره به اینکه صادرات متکی به تولید است، اضافه کرد: توجه صرف به افزایش صادرات بدون افزایش ظرفیت تولید داخلی، پیش فرض غلطی در سطح ملی به شمار می رود.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از کشورهای جهان دارای صادرات وابسته به سرمایه گذاری مستقیم خارجی است، اظهار کرد: ویتنام درسال 2017 میلادی بالغ بر 213 میلیارد دلار صادارت داشته که 155 میلیارد دلار آن مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی بوده است.
معاون امور بین الملل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: دانش افزایی و توجه به شبکه های توزیع در بازار بین المللی نیز باید امروزه در امر صادرات مورد توجه قرار گیرد.
به گفته میرهادی سیدی تجار و فعالان اقتصادی چه در سطح ملی و چه در سطح استانی اگر به دنبال صادرات جهانی هستند، باید زنجیره جهانی ارزش را رعایت کنند.
وی به توافق مسئولان ایرانی با کشور ترکیه برای تسهیل در صادرات برخی کالاها نیز اشاره کرد و گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی ظرفیت های سرمایه گذاری استان برای تعامل با ترکیه را باید ارائه کند تا از این ظرفیت برای صادرات کالا به این کشور استفاده شود.
وی اعلام کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسته مشوق صادراتی به میزان یکهزار و 300 میلیارد تومان را در لایحه بودجه سال 1397 در نظر گرفته اند که نویدبخش حمایت مطلوب از صادرکنندگان در سال آینده است.
به گزارش ایرنا تجارب موفق کشورهای پیشرو در عرصه های اقتصادی حاصل توجه آن کشورها به توسعه صادرات و افزایش سهم آنان در تجارب جهانی است.
در حال حاضر هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد باید تولیدات داخلی خود را در عرصه بین الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلی خود برسد و این جز با صادرات پایدار میسر نمی شود.
صادرات و توسعه اقتصادی مبتنی بر صادرات در هر کشور به مجموعه رویکردها، قوانین، برنامه ریزی توسعه صادرات یک کشور و چگونگی اجرای این قوانین وابسته است.
نقش صادرات در این بین به اندازه ای مهم است که بسیاری از کارشناسان آن را تنها مسیر موفق برای توسعه اقتصادی یک کشور می دانند و برای تقویت روزافزون آن از رونق تولید به واسطه جذب سرمایه های داخلی و به ویژه خارجی بهره مند می شوند.
آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه و تولیدکنندگان آذربایجان غربی امروز/پنجشنبه/ در اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد و طی این مراسم 19 صادرکننده استانی برگزیده و سه صادرکننده نیز در این سال شایسته تقدیر شناخته شدند.
7129/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.