«اسعد جمیانی» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان گفت: یک غار آهکی در نزدیکی روستای 'رحیم خان' از توابع بخش سیمینه این شهرستان و در مسیر حفاری طرح خط انتقال گاز ایران به ترکیه توسط شرکت مجری این طرح کشف شد.

وی افزود: این غار فاقد ارزشی تاریخی و باستانی است و یک غار آهکی است که در نتیجه انباشت آب در طول زمان در عمق ۵متری زمین و ۳۰۰ مترمریع مساحت شکل گرفته است که با توجه به وجود دریچه هایی احتمال بزرگ بودن وسعت غار نیز وجود دارد.

جمیانی در ادامه گفت: با کشف این غار اهالی منطقه با این تصور که این غار دارای ارزشی تاریخی و گردشگری است از ادامه ساخت خط انتقال گاز ایران به ترکیه جلوگیری کردند و با توجه به حساسیت موضوع، کارشناسان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان جهت بازدید به محل اعزام شدند.

وی افزود: به هدف حفظ این غار، صورتجلسه ای توسط دهیار و اعضای شورای اسلامی روستا رحیم خان با پیمانکار شرکت گاز منعقد شد و بر اساس آن پیمانکار متعهد شد که مسیر خط لوله را به فاصله ۱۰ متری دهنه غار تغییر دهد.

وی ادامه داد: پیمانکار به صورت موقت و به علت ریزشهای احتمالی دهنه غار را پوشاند و متعهد شده است پس از اتمام کار لوله گذاری، دهنه غار را بازگشایی و مسیر دسترسی به غار را پله گذاری کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوکان در پایان تاکید کرد: این غار فاقد ارزش تاریخی است اما با توجه به زیبایهای آن می توان با سرمایه گذار بخش خصوصی قابلیتهای گردشگری و تفریحی آن را فعال کرد.

خط لوله پارس یکهزار و ۷۴۵ کیلومتر طول دارد و برای انتقال گاز ایران به اروپا از مسیر ترکیه در حال احداث است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 863075
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.