رسول اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این تصفیه خانه ها در شهرهای ارومیه، نقده، بوکان، سلماس، میاندوآب، اشنویه، شاهین دژ و شهرک گلمان ارومیه قرار دارد که برخی از آنها توسعه داده شده و برخی دیگر احداث می شود.
وی اضافه کرد: از محل احداث تصفیه خانه و توسعه برخی از تصفیه خانه ها نظیر ارومیه قرار است سالانه بیش از 100 میلیون متر مکعب پساب به دریاچه ارومیه ریخته شود.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین طرح های اجرایی در این راستا، انتقال پساب از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به پیکره دریاچه از طریق خط انتقال مستقیم با قطر 180 سانتیمتری است که از 16 کیلومتر لوله گذاری لازم برای اجرای کامل این طرح، چهار کیلومتر به انجام رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: از مجموع پنج هزار میلیارد ریال اعتبار لازم برای اجرای کامل این طرح ها، تاکنون 25 درصد شامل یک هزار میلیارد ریال به طرح پرداخت شده ولی پیشرفت فیزیکی حدود 35 درصد است.
اکبری بیان کرد: در صورتی که اعتبار لازم برای این طرح تامین شود، می توان تا یک سال آینده کل هشت پروژه مربوط به انتقال پساب را اجرا کرده و تحویل داد.
وی تاکید کرد: همه مردم اطمینان داشته باشند که پساب خروجی از تصفیه خانه ها به سمت دریاچه ارومیه با استانداردهای زیست محیطی مطابق است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
بنا بر نظر کارشناسان خشک شدن دریاچه ارومیه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه داشته و بر روی دمای هوا و وزش بادهای نمکی تاثیر گذاشته است.
استاندار آذربایجان غربی طی روزهای اخیر با اشاره به موافقت رئیس جمهوری با پیشنهاد استفاده از سه میلیارد دلار فاینانس خارجی برای اجرا و تکمیل طرح های احیای دریاچه ارومیه گفته است که مذاکره با سرمایه گذاران خارجی نیز در این زمینه آغاز شده است و با دریافت تسهیلات خارجی روند اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه تسریع می شود.
طرح های 27 گانه به موازات هم در راستای احیای دریاچه ارومیه در دست اجراست که انتقال پساب تصفیه خانه ها در استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی نیز یکی از این طرح ها به شمار می رود.
8137/2093
خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.