به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، برطبق آمارهای منتشره دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران وزارت نیرو، میانگین بارندگی در اکثر استان‌های کشور روندی کاهشی داشته بطوریکه این میزان در استان سیستان و بلوچستان ۹۶.۹ درصد، خراسان جنوبی ۸۵.۶ درصد و خراسان رضوی ۷۶.۴ درصد به عنوان بیشترین کاهش‌ها در بین استان‌ها بوده اند ضمن اینکه استان آذربایجان‌غربی کاهشی ۴.۲ درصدی بارش‌ها را داشته است.

وضعیت بارندگی تجمعی حوضه های آبریز درجه ۱ کشور

وضعیت بارندگی در حوضه‌های مختلف آبریز کشور چندان مناسب نیست بطوریکه فلات مرکزی، خلیج فارس و دریای عمان و دریاچه ارومیه وضعیتی وخیم از نظر بارندگی دارند به طوری که کمترین کاهش بارندگی مربوط به حوزه دریاچه ارومیه آن‌هم ۱۳.۴درصد است.
ادامه روند کاهشی بارش در حوضه‌های آبریز سبب ادامه خشکی دریاچه ارومیه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دریاچه‌های کشور شده است ضمن اینکه هیچ حوضه‌آبریزی از کاهش بارندگی درامان نبوده است.

** برای مشاهده سایز اصلی فایل، بر روی عکس کلیک کنید**

بارندگی تجمعی استانها از ابتدای سال آبی تاکنون

میزان کاهش بارندگی در استان‌های مختلف هم وجود دارد به طوری که استان‌های شرقی کشور بیشترین کاهش‌ها را داشته اند و دو استان مازندران و بوشهر تنها استان‌های با افزایش بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستند.
در این میان اما وضعیت نسبت به میانگین بلندمدت وخیم تر بوده به شکلی که تنها استان گلستان با میزانی مشابه بارندگی مدت بلندمدت وضعیت مناسبی داشته و بقیه استان‌های کشور با کاهش بارندگی مواجه بوده‌اند.


** برای مشاهده سایز اصلی فایل، بر روی عکس کلیک کنید**

پیش‌بینی‌ها

سازمان هواشناسی و ارگان‌های مرتبط با انتشار اطلاعیه‌ای هایی از ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های به شکل برف و باران آنهم بصورت شدید خبر داده اند.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 860852
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.