عبدالحسین علی اکبری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کل کالاهای ترانزیتی ورودی به کشور در این مدت حدود هفت میلیون و 600 هزار تن بوده که 11 درصد آن از مرز بازرگان وارد شده است.
وی اضافه کرد: با این سهم، پایانه مرزی بازرگان سومین مرز فعال پس از بندر شهید رجایی و پرویزخان شناخته شده است.
به گفته وی با توجه به وجود 32 مرز زمینی و دریایی در کشور، کسب رتبه سوم در خصوص ترانزیت ورودی نشان دهنده اهمیت مرز بازرگان در تجارت بین المللی کشور است.
وی بیان کرد: کالاهای کشاورزی و دامی، محصولات سبک فلزی، ساختمانی و معدنی و مواد شیمیایی بیشترین کالاهای ترانزیتی وارده به کشور از طریق پایانه مرزی بازرگان به شمار می رود.
وی ادامه داد: این پایانه مرزی مهمترین مرز زمینی ایران و مهمترین گذرگاه زمینی جهت ورود به بازارهای اروپایی است و با توجه به اجرای طرح های ساخت و توسعه، روند رو به رشدی در مبادلات بین المللی دارد.
وی گفت: در این مدت همچنین 47 هزار تن کالای ترانزیتی از مرز تمرچین پیرانشهر به کشور وارد شده است.
به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، بندر شهید رجایی با سهم 36 درصدی و مرز پرویزخان بین ایران و عراق با سهم 15 درصدی در رتبه های اول و دوم از حیث ورود کالاهای ترانزیتی به کشور قرار دارد.
پایانه های مرزی آذربایجان غربی شامل 'بازرگان ماکو، سرو ارومیه و رازی خوی' در مرز ترکیه، 'تمرچین' پیرانشهر در مرز عراق و 'صنم بلاغی' شهرستان پلدشت در مرز نخجوان است.
حدود 16 درصد پایانه های مرزی زمینی و دریایی کشور در آذربایجان غربی قرار دارد؛ این استان 967 کیلومتر مرز مشترک با سه این سه کشور دارد و دروازه ایران به سمت اروپا محسوب می شود.
8137/3072
** خبر: سیده فاطمه سجادی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.