به گزارش ایرنا میزان درآمد «دولتی مصوب»، «پیش بینی شده» و « تحقق یافته» را می توان نشانه هایی از کم برخورداری هر استان به شمار آورد و این سه مولفه را در سطح آذربایجان غربی نیز مورد بررسی قرار داد.
طبق گفته برخی از کارشناسان، میزان درآمد مردم آذربایجان غربی نزدیک به 40 درصد متوسط درآمد کشوری بوده و این نرخ جایگاه این استان را در رده های پایین جدول درآمدی کشور قرار داده است.
درآمدهای دولتی مصوب و محقق شده که میزان فعالیت بنگاه های اقتصادی و سرمایه گذاری انجام شده به ویژه در بخش صنعت و بازرگانی را در یک منطقه نشان می دهد در این استان مرزی و مستعد جای بحث دارد.
با توجه به سهم بیش از 85 درصدی مالیات از درآمدهای پیش بینی شده و تحقق یافته آذربایجان غربی و معافیت بخش عمده ای از فعالیت های اقتصادی، کشاورزی و بازرگانی از جمله کل بخش کشاورزی، فعالیت های اقتصادی مرزی و فعالیت های بازرگانی و صنعتی در منطقه آزاد ماکو /شامل سه شهرستان شمالی استان/، میزان درآمدهای استانی کمتر از بسیاری استان های دیگر است.
نکته حائز اهمیت در این خصوص، پرداخت هزینه های استانی به ویژه در حوزه عمرانی با توجه به درآمدهای محقق و پیش بینی شده است که با وجود نگاه ویژه دولت به استان و اعطای ردیف های اعتباری خاص، گام های توسعه آذربایجان غربی را کندتر و کوتاه تر می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی که مدیریت دخل و خرج دولت در استان را عهده دار است با اشاره به درآمدهای آذربایجان‌غربی در لایحه بودجه سال 97، گفت: درآمدهای استان با 6.5 درصد رشد نسبت به سال جاری، 10 هزار و 890 میلیارد ریال پیش بینی شده که از این میزان، حدود 10 هزار و 60 میلیارد ریال جزو منابع عمومی استانی و 280 میلیارد ریال جزو درآمدهای اختصاصی دستگاه‌های اجرایی است.
ناصر حضرتی با اشاره به سهم 1.13 درصدی درآمدهای آذربایجان غربی در لایحه بودجه سال آینده کل کشور، اظهار کرد: این استان رتبه بیست و ششم را در بین 31 استان کشور به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: درآمد سرانه آذربایجان غربی در لایحه بودجه سال آینده سه میلیون و 250 هزار ریال پیش بینی شده است که در این خصوص آذربایجان غربی در رتبه 26 کشوری قرار دارد.
وی ادامه داد: بیشترین میزان درآمد سرانه در سال آینده مربوط به استان تهران با 36 میلیون ریال و متوسط کشوری این درآمد نیز 11 میلیون و 860 هزار ریال برآورد شده است.
وی با اشاره به نگاه مناسب دولت یازدهم و دوازدهم به استان های محروم به ویژه آذربایجان غربی در اختصاص بودجه های عمرانی و هزینه ای، گفت: این استان رتبه ششم بین استان های کشور را در خصوص اعتبارات عمرانی پیش بینی شده در سال آینده دارد و سهم ما از کل اعتبارات عمرانی استان های کشور 4.43 درصد است.
معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارائی آذربایجان‌غربی و رئیس خزانه معین استان نیز با اشاره به پیش بینی درآمد 10 هزار و 30 میلیارد ریالی برای امسال در استان، گفت: میزان وصولی درآمدهای استان در 9 ماه منتهی به آذرماه جاری، 6 هزار و 533 میلیارد ریال شامل 6 هزار و 251 میلیارد ریال درآمدهای استانی و 283 میلیارد ریال سهم درآمدهای ملی در استان است.
طهماسب حاجی حسینلو، اضافه کرد: بیشترین میزان درآمدهای استان را مالیات به خود اختصاص داده و در این مدت بیش از پنج هزار و 538 میلیارد ریال مالیات در استان وصول شده است.
وی با اشاره به دستگاه‌های عمده وصول‌کننده درآمد در آذربایجان غربی، گفت: پس از اداره کل امور مالیاتی، نیروی انتظامی با 296 میلیارد ریال و سهم 4.7 درصدی، ثبت ‌اسناد و املاک با 223 میلیارد ریال و سهم 3.6 درصدی و گمرک با 82 میلیارد ریال و سهم 1.3 درصدی در رده های بعدی قرار دارد.
مدیرکل ‌امور مالیاتی آذربایجان غربی با تشریح درآمدهای مالیاتی 9 ماه سال جاری، افزود: این اداره ‌کل در ابتدای سال جاری با هدف تحقق سهمیه ابلاغی با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی مردم بر شناسایی منابع درآمدی جدید تمرکز کرد و در این راستا اقداماتی را انجام داد.
'یعقوب مزرعه ‌لی' با بیان اینکه مهم‌ترین منابع درآمدهای قابل وصول از محل معوقات مؤدیان مالیاتی از جمله بدهی شرکت‌های دولتی واگذار شده به بخش خصوصی بوده است، اضافه کرد: امور مالیاتی با تمرکز بر شناسایی منابع جدید مالیاتی و بررسی و رسیدگی به تراکنش‌های بانکی مشکوک، جذب سهم مالیات و عوارض ارزش‌افزوده استان از محل وصولی شرکت‌های بزرگ مستقر در تهران مانند شرکت توزیع برق، مخابرات و گاز و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت قانونی موضوع صدور اوراق تسویه خزانه در جهت افزایش منابع درآمدی دولت حرکت کرده است.
مدیرکل امورمالیاتی استان همچنین با اشاره به انتقال پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های بزرگ فعال در استان از محل ثبت آن‌ها به آذربایجان‌غربی، افزود: انتقال پرونده شرکت‌هایی همچون زره‌شوران تکاب و شقایق درخشان به استان صورت گرفته است، البته در بعضی از این پرونده‌ها به دلیل برخورداری از برخی معافیت‌ها، ممکن است در کوتاه‌مدت شاهد افزایش چشمگیر وصولی از این طریق نباشیم.
استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم توجه نهادهای اقتصادی به ظرفیت های آذربایجان غربی برای افزایش سرانه درآمد در استان گفت: تجارت بین الملل، توجه به صادرات محصولات تولیدی استان، زمینه سازی برای ورود دلار آسان از طریق جذب گردشگر با توجه به نزدیکی این استان به کشورهای اروپایی و نگاه ویژه به بخش تولید و به ویژه صنایع تبدیلی بخش کشاورزی از جمله مواردی است که می تواند در این راستا مفید باشد.
علی باقرزاده افزود: توسعه همزمان همه بخش های دخیل در اقتصاد آذربایجان غربی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات، تجارت و گردشگری می تواند زمینه ساز رونق کسب و کار در استان باشد و این امر نیز عاملی اثرگذار در ارتقای درآمدهای استانی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: آذربایجان غربی در سه حوزه کشاورزی، تجارت بین الملل و گردشگری از جمله استان های مستعد و دارای برند به شمار می رود که نباید از کنار آنان به راحتی گذشت زیرا هر سه این بخش ها برای کشور و استان درآمدزا بوده و در توسعه شاخص های اقتصادی تاثیرگذار است.
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی اظهار کرد: ارتباط زنجیره ای بخش های مختلف اقتصادی آذربایجان غربی با محوریت بخش کشاورزی باید تقویت شود و محرک توسعه استان و افزایش درآمدهای استانی باشد.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی در شمال غرب کشور قرار دارد و با سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت، سهم چهار درصدی در جمعیت کشور 80 میلیونی کشور دارد ولی سهم این استان از اقتصاد، صنعت، درآمد، تولید ناخالص ملی و اقلام دیگر اقتصادی به این میزان نیست و حتی بسیار کمتر از این میزان است.
افزایش درآمدهای دولتی در استان و سرانه درآمد در کوتاه مدت با جلوگیری از فرار مالیاتی و دریافت مالیات های معوقه در کنار توسعه صادرات و واردات می تواند محقق شود.
در درازمدت، توجه به توسعه صنایع سنگین و پیشرفته با ارزش افزوده بالا و بزرگ مقیاس در کنار ایجاد اشتغال بیشتر می تواند زمینه توسعه درآمدهای استانی را موجب شود؛ امری که در تدابیر دولت یازدهم و دوازدهم دیده شده و توسعه صنایع پتروشیمی و پایین دست در کنار توجه به درآمدهای ارزش افزوده معدن و صنعت در استان از جمله این تدابیر به شمار می رود.
2093/3072
** گزارش: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.