به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، محمدمهدی شهریاری که در بیست‌وچهارمین گلریزان بیمارستان خیریه امید حضور یافته بود با قدردانی از عملکرد خیرین و نیکوکاران این انجمن گفت: دوستان ما در انجمن خیریه امید حس یک حرکت انسان دوستانه را با راه اندازی این انجمن رقم زدند و وظیفه دولت است که سهم خود برای انجام وظیفه اصلی خود در کمک به بیماران مبتلا به سرطان را انجام دهد.

استاندار آذربایجان‌غربی افزود: در بسیاری از کشورها، سرطان به عنوان یکی از بیماری های سخت و دارای هزینه سنگین محسوب می شود و دولت ها توان برآمدن از پس هزینه های آن ندارند. در این میان انجمن های خیریه برای کمک به این بیماران تشکیل می شوند تا علاوه بر تامین هزینه و کمک به بیماران، دولت‌ها را نیز یاری دهند.

به گفته وی، دولت دوازدهم با سیاست هایی که در حوزه سلامت دارد نگرانی های موجود برای این بیماری را با پوشش هزینه ها برطرف کند. چراکه بیماری سرطان امروز برخلاف گذشته درصورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است. در آذربایجان غربی نیز، با احداث بیمارستان خیریه امید کار بزرگی انجام شده است. انشاالله در استانداری بتوانیم کمک های شایانی برای بهبود خدمات این بیمارستان داشته باشیم تا کمک حال بیماران کم بضاعت شده باشیم.

شهریاری با نگرانی از روند افزایشی این بیماری در کشور گفت: متاسفانه موج افزایش بیماری هایی چون سرطان بویژه از سنین پایین سبب شده دولت با نگرانی ای که دارد سیاست هایی را برای بهبود وضعیت اتخاذ کند. بیماری سرطان یکی از علل اصلی فوت در کشور است که باید با کمک و همفکری هم مانع افزایش این سونامی شویم.

دریاچه ارومیه عامل احتمالی افزایش سرطان در منطقه

شهریاری با اعلام اینکه، دریاچه ارومیه به عنوان یکی از علل احتمالی افزایش نگران کننده بیماریهای مختلفی چون سرطان مطرح است، ادامه داد: سابق بر این تحقیقاتی را درباره خشک شدن دریاچه آرال در ازبکستان انجام دادم که نشان می داد سیاست های شوروی سابق و تغییر مسیر رودخانه های سیحون و جیحون برای کشت پنبه، باعث خشک شدن آرال شد و بعد از این اتفاق، بیماری های عجیبی در اطراف آن بوجود آمد.

وی با اشاره به اینکه، خوشبختانه دولت در راستای سیاست های خود برای احیای دریاچه ارومیه موافقت خود را برای اختصاص ۳ میلیارد دلار فاینانس بلندمدت خارجی برای احیای این دریاچه اعلام کرد، گفت: با این اقدام، اجرای پروژه ها در راستای احیای این دریاچه سرعت بیشتری خواهد گرفت. متاسفانه سالها قبل و زمانی که بارندگی مناسبی در منطقه وجود داشت، ده ها سد در اطراف دریاچه ساخته شد و اکنون این سدها، به یکی از دلایل بحران خشکی دریاچه تبدیل شده اند.

استاندار آذربایجان غربی درباره مصرف بیش از اندازه آب در حوزه کشاورزی نیز بیان کرد: در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، حدود ۷ میلیارد مترمکعب آب، برای کشاورزی مصرف می شود درحالیکه می توان با حدود ۲ میلیارد مترمکعب هم کشاورزی کرد و محصول بیشتری درو کرد.

شهریاری با اشاره به میزان کشت چغندر قند در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: متاسفانه در آذربایجان غربی و در حوضه دریاچه ارومیه حدود ۳۷ هزار هکتار سطح زیر کشت محصول آب بر چغندرقند داریم که باید به کمتر از ۲۳ هزارهکتار می رسید اما این اتفاق بدلیل سود بالای کشاورزان از کشت چغندر، تا کنون محقق نشده است.

وی افزود: همه این اتفاقات از یک طرف، کاهش بارندگی از سوی دیگر باعث شده باعث شده است علی رغم همه اقدامات انجام شده در حال حاضر امید زیادی برای بازگشت دریاچه به وضعیت مناسب خود نداشته باشیم. خوشبختانه دولت پروژه «کانی سیب» را در حال اجرا دارد که تاکنون ۱۵ کیلومتر از ۴۰ کیلومتر آن با اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومان عملیاتی شده است. با اتمام این پروژه ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد.

به گفته استاندار آذربایجان غربی، با اجرای تمام پروژه ها سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد خواهد شد که البته با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه، رقم ناچیزی است. با این حال نیاز است بودجه ای برای مطالعه انتقال آب از حوضه های دیگر چون دریاچه وان توسط دانشمندان و کارشناسان کشورمان انجام شود تا نگرانی های ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت اطراف دریاچه را برطرف سازیم. اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، با وزش باد شاهد طوفان نمک به سمت بسیاری از شهرهای دیگر و زمین های کشاورزی خواهیم بود.

بیمارستان خیریه امید

شهریاری گفت: امروز، دومین حضور من در این انجمن بود که متوجه شدم کاری بزرگ و ارزنده در این استان صورت گرفته و امید یکی از معدود بیمارستان‌های خیرساز و بزرگ کشور است که با مشارکت خیرین و نیکوکاران بنا نهاده شده است.

وی افزود: ما در استانداری، تمام تلاش خود را برای کمک و حمایت از این انجمن و بیمارستان انجام می دهیم و همت خود را برای مرتفع ساختن مسائل و مشکلات آن صورت خواهیم داد.

وضعیت بهداشت و درمان در استان

استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: متاسفانه شاخص سلامت در استان قابل توجه نیست، با این حال با تلاش‌های صورت گرفته و اتمام پروژه‌های پیش‌رو در استان، شاهد پیشی گرفتن این شاخص از میانگین کشوری خواهیم بود که نوید بهبود شرایط آذربایجان‌غربی را می دهد.

شهریاری تصریح کرد: وجود ظرفیت مناسب پزشکی در کشور و همچنین قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای مهم، ظرفیت و پتانسیل‌ بالایی برای جذب گردشگر در زمینه توریسم‌درمانی داریم.

وی در پایان گفت: قدردان اراده دوستانی که در انجمن مشارکت و همکاری دارند هستیم و ما نیز پشتیبان این حس نوع‌دوستی خواهیم بود.

گفتنی است، بیست‌وچهارمین گلریزان امید با هدف کمک به بیماران مبتلا به سرطان بیمارستان خیریه امید ارومیه دی‌ماه و بهمن‌ماه امسال در سالن خیرساز آمفی‌تئاتر این انجمن برگزار شد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 850522
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.