محمد مهدی شهریاری روز شنبه در آئین تجلیل از کشاورزان نمونه آذربایجان غربی افزود: علی رغم وجود 60 هزار هکتار باغ سیب در این استان، تولید سالانه به میزان 1.2 میلیون تن است که در مقایسه با واحد سطح زیر کشت بسیار اندک است.
وی بیان کرد: در باغ های سیب استان عملکرد در هکتار به جای 50 تن 20 تن است که باید این شکاف پر شود تا از هدر رفت این سرمایه عظیم جلوگیری شود.
شهریاری اضافه کرد: کل مصرف آب آشامیدنی کشور در این استان صرف کشاورزی می شود و این امر با بررسی های انجام شده باعث کاهش بهره وری در این حوزه شده است.
وی با بیان اینکه سالانه 2 تا سه میلیون مترمکعب از آب موجود در استان هدر می رود، افزود: نتایج بازدید کارشناسان از اراضی کشاورزی که به آبیاری های نوین تجهیز شده اند بیانگر اجرایی نشدن بهینه این طرح در بسیاری از نقاط استان است.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: از یک سو بر احیای دریاچه ارومیه تاکید می شود و از سوی دیگر 15 هزار هکتار چغندرقند خارج از برنامه ابلاغی در استان کشت می شود در حالیکه کشت و میزان برداشت این محصول در استان نیز با استاندارد جهانی هنوز فاصله بسیاری دارد.
وی با انتقاد از بخش کشاورزی استان افزود: کشاورزی انجام شده در آذربایجان غربی مقرون به صرفه نیست و نمی شود روی آن نام کشاورزی نهاد زیرا ارزش محصول تولیدی از 700 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان سالانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان است که زیر یک میلیون دلار می شود.
شهریاری اضافه کرد: مشکلات مالی دولت که ناشی از مدیریت ناصحیح دولت های نهم و دهم بوده است پایانی ندارد و بسیاری از ثروت کشور به هدر داده شده است.
وی با بیان اینکه کشور باید تا 30 سال آینده تاوان مدیریت های ناکارآمد گذشته را بدهد اظهار کرد: کشاورزان و مردم هنوز از سموم غیر استاندارد در این بخش استفاده می کنند که ناشی از محدودیت های دوره های تحریم بوده است.
استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: فعالیت موسسات اعتباری که هم اکنون موجب بروز مشکلات زیادی در کشور شده است نیز در دوره دولت های نهم و دهم آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه سموم کشاورزی غیر استاندارد موجب بروز برخی مشکلات و بیماری های مختلف در آینده می شود، گفت: استفاده از سموم غیر مجاز باعث نابودی نسل های آینده می شود.
شهریاری بیان کرد: اگر مشکلاتی در زمینه واردات سموم در استان وجود دارد بخش کشاورزی اعلام کند تا نسبت به رفع موانع اقدام شود.
امام جمعه ارومیه نیز در آیین تجلیل از تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان گفت: پرداخت به بحث کشاورزی از آیات بسیار شاخص و مهم توحید و خداشناسی در قرآن کریم است.
حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی افزود: با دقت در مراحل کشاورزی شامل کاشت، داشت و برداشت به مفهوم معاد می رسیم و غیر از مباحث عرفی و طبیعی، نگاهی عارفانه و عالمانه به بخش کشاورزی نیاز است تا نگاه ما را عمیق کند.
وی با بیان اینکه نیاز به تلاش مضاعف برای رفع مشکلات کشاورزان به ویژه در بخش بانکی وجود دارد، گفت: پیوند محیط های علمی با محیط های کشاورزی لازم است و باید دانشگاه ها و هیات های علمی در این بخش به ویژه در شاخه های پژوهش و آموزش ورود عالمانه داشته باشند.
آذربایجان غربی دارای 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی با تولید سالانه 6.2 میلیون تن محصول است.
7125/2093 خبر: طاهره نوید آرین** تنظیم کننده: توحید محمودپور** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.