سیدتقی کبیری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ضریب بازگشت استانی یعنی برگشت درآمدهای استان به خود استان در آذربایجان غربی 2.4 برابر شده که این ضریب در تهران یک رقمی، در هرمزگان 58 درصد و در ایلام به 5.16 برابر رسیده است.
وی با بیان اینکه سرانه درآمدهای استانی برای آذربایجان غربی 323 هزار تومان و میانگین کشوری یک میلیون و 180 هزار تومان است، افزود: سرانه اعتبارات هزینه ای استانی برای آذربایجان غربی 640 هزار تومان و میانگین کشوری آن نیز 691 هزار تومان است.
وی افزود: سرانه اعتبارات عمرانی استانی برای آذربایجان غربی 140 هزار تومان و میانگین کشوری 129 هزار تومان است اما با توجه به نیاز و شرایط استان، جذب اعتبارات بیشتر باید مد نظر باشد.
نماینده شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی، سهم آذربایجان غربی از اعتبارات هزینه ای بودجه عمومی سال 97 را 2 هزار و 124 میلیارد تومان اعلام کرد که نسبت به سال گذشته بیش از 300 میلیارد تومان افزایش نشان می دهد و گفت: از بودجه عمومی برای طرح های عمرانی استانی 478 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که نسبت به سال گذشته 80 میلیارد تومان کاهش نشان می دهد؛ البته نسبت به عملکرد سال 95 رشد 350 میلیارد تومانی را شاهد هستیم.
به گفته کبیری با لحاظ سهم 2 درصدی از سه درصد حاصل از درآمد نفتی سهم استان های محروم، اعتبارات ارتقای شاخص های توسعه انسانی، اعتبارات موضوع مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور، مجموع اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (بودجه عمرانی) آذربایجان غربی به بیش از 1000 میلیارد تومان خواهد رسید.
وی همچنین از افزایش 1.8 برابری اعتبارات استانی کل کشور در بودجه 97 نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: این اعتبارات از 235 هزار میلیارد ریال به 66 هزار میلیارد رسیده است .
به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درآمدهای استانی هم از 850 هزار میلیارد ریال به 940 هزار میلیارد ریال افزایش یافته است.
کبیری با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی استانی کل کشور هم با کاهش 31 درصدی مواجه شده است، اظهار کرد: اعتبارات موضوع قانون استفاده متوازن از امکانات کشور با افزایش 13 درصدی و اعتبارات استانی ویژه با افزایش چهار درصدی مواجه شده و در مجموع بودجه عمرانی استانی را تعدیل کرده و کاهش آن را به هشت درصد رسانده است.
وی میزان کاهش اعتبارات عمرانی آذربایجان غربی را 17.90 درصد اعلام کرد و اظهار کرد: اعتبارات عمرانی این استان نسبت به متوسط کشوری کاهش کمتری دارد.
وی همچنین به ذکر مواردی در این خصوص پرداخت و افزود: کاهش اعتبارات عمرانی در بودجه سال آتی استان البرز به 48 درصد رسیده و در استان خوزستان با رشد 10 درصدی مواجه شده است.
به گزارش ایرنا درحال حاضر حدود 6 هزار پروژه عمرانی ملی و حدود 65 هزار پروژه عمرانی استانی نیمه تمام در کشور وجود دارد که به دلیل کمبود منابع بودجه عمومی، تکمیل آنها به تعویق افتاده است.
دولت در راستای تشویق حضور بخش خصوصی و تعاونی و همچنین تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام در نظر دارد از روش مشارکت عمومی- خصوصی با اهرم نمودن منابع مالی خود و ترکیب آن با تسهیلات بانکی، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز آورده اشخاص، نسبت به تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام و توسعه زیرساخت های کشور اقدام کند.
در این راستا برنامه ریزی شده است که حدود 65 هزار میلیارد تومان از روش مشارکت عمومی- خصوصی در بخش های اولویت دار کشور در سطح ملی و استانی، منابع تجهیز شود؛ برای تسهیل این فرآیند تبصره بودجه ای خاصی تعبیه شده و دولت کتاب «رویکرد مشارکت خصوصی- عمومی» که شامل لیست پروژه های عمرانی قابل واگذاری به همراه روش و نظام انگیزشی این رویکرد بوده را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده است.
دولت تدبیر و امید با لایحه بودجه سال 1397 کل کشور قصد دارد تا موفقیت های اقتصادی خود را در سال آینده نیز ادامه دهد و از همین رو رویکرد اصلی لایحه را «رشد اقتصادی فراگیر، ‌اشتغال زا و ضد فقر» تعیین کرده است.
7133/3072
** خبرنگار: سعید فرجی ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.