مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان برای نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور تدوین می شود.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی شهلا تاجفر در جمع خبرنگاران افزود: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان با رویکرد توانمندسازی در 4 بعد دانش، سلامت، امنیت و آگاهی، مطالعه وضعیت موجود و تحلیل آنها، ارائه راهکار و معرفی شاخص ها تدوین می شود.

وی افزود: این سند ملی براساس اسناد فرادستی از جمله سند چشم انداز نظام، سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، سند آمایش سرزمین و ماده 101 قانون برنامه ششم توسعه کشور به منظور تلاش برای احقاق حقوق همه مردم، تحقق عدالت جنسیتی و توسعه ظرفیت های ملی در راستای محقق ساختن اقتصاد مقاومتی با تاکید بر شناسایی و رصد شاخص های موثر بر وضعیت زنان و خانواده و توجه ویژه به نقش سازنده زنان و بهره مندی جامعه از سرمایه انسانی آنها در فرایند توسعه پایدار متوازن تدوین می شود.

وی با بیان اینکه  موضوع زنان و خانواده، زنانه نیست و باید همه در این موضوع برای حل مشکلات مشارکت کنند  اضافه کرد: دفتر امور زنان و خانواده با بهره گیری از ظرفیت های علمی تخصصی استان و مشارکت مدنی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده استان را تدوین می کند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی اظهار کرد: این سند با هدف توانمندسازی زنان و خانواده در بخش های دانش، امنیت، سلامت و آگاهی در حال تنظیم است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی در ادامه سخنان به برنامه های پیشنهادی دهه فجر امسال این اداره کل اشاره کرد و گفت: تاکنون 150 نوع برنامه پیشنهادی از ادارات مختلف برای برگزاری در دهه فجر امسال اخذ شده است.

تاجفر اجرای طرح ساختار قامتی و اصلاح ناهنجاری های اسکلتی (طرح سنجاب)، برگزاری نمایشگاه کتاب با برجسته سازی موضوع انقلاب اسلامی، برگزاری نشست حقوق شهروندی، ایجاد صندوق های خرد زنان عشایری و افتتاح مدرسه ویژه زنان زندانی را از جمله برنامه های دهه فجر امسال عنوان کرد.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه همزمان با ایام الله دهه فجر برای اولین بار کانون زنان عشایر در سطح کشور در آذربایجان غربی افتتاح می شود اظهار کرد:  بیش از 45 هزار زن سرپرست خانوار در این استان سکونت دارند که باید زمینه اشتغال پایدار و توانمندسازی آنان فراهم شود که  توانمندسازی این زنان از گرفتار شدن آنان در دام آسیب های اجتماعی جلوگیری می کند.

وی با اشاره به اینکه 2 هزار زن کارآفرین و 31 بانوی کارآفرین ملی در سطح این استان وجود دارد، اضافه کرد: این بانوان نیز باید مورد حمیات قرار گیرند تا زمینه توسعه اشتغال به ویژه در بین بانوان و دختران فراهم شود.

تاجفر ادامه داد: وجود بیش از 60 هزار دانشجوی دختر، 465 مدیر زن در ادارات دولتی و یکهزار و 692 نفر هیات مدیره بانوان در استان نیز نشان از جایگاه این قشر در محافل مختلف این استان دارد.

وی با تاکید بر اینکه هم افزایی و افزایش همکاری دستگاه های اجرایی برای توانمندسازی زنان ضروری است، افزود: حدود 72 هزار ساعت کلاس آموزشی برای 900 نفر از زنان 17 شهرستان این استان برگزار شده تا گام مهمی را در راستای محرومیت زدایی و ریشه کنی بی سوادی برداشته شود.

تاجفر تقویت مشاغل بانوان را یکی از ساختارهای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و ادامه داد: حضور زنان کار آفرین و زنان سرپرست خانوار در عرصه تولید علاوه بر خودکفایی زنان می تواند در تولید نقش اساسی داشته باشند.

وی با اشاره به پرداخت پنج میلیارد ریال تسهیلات اشتغال در سال جاری، بیان کرد: تاکنون 100 نفر از بانوان برای دریافت تسهیلات اشتغال به مبلغ 50 میلیون ریال با سود 4 درصد به بانک های عامل معرفی شده اند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: یک هزار و 497 دانش آموز دختر بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد که با تلاش مسئولان 335 نفر از آنان به چرخه کسب علم برگشتند.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.