به گزارش ایرنا موفقیت های ورزشی معلولان و جانبازان آذربایجان غربی در عرصه های ملی و بین المللی نیز در حقیقت، اثباتی بر این ادعاست که نقص عضو و معلولیت، محدودیت نیست و حضور در میدان های ورزشی مقدمه جامعه پذیری این قشر به شمار می رود.
هیات های ورزشی جانبازان و معلولان آذربایجان غربی تنها در ارومیه و چند شهرستان انگشت شمار این استان فعالیت دارد اما ورزشکاران آن نیز گاه و بیگاه با کمبود امکانات و نبود اعتبار دست و پنجه نرم می کنند.
اگرچه بر خلاف گذشته، هیات ورزشی جانبازان و معلولان ارومیه فاقد سالن اختصاصی برای تمرین است اما حمایت های مسئولان در توسعه رشته های ورزشی این قشر /در حد توان مالی اداره کل ورزش و جوانان/ قابل چشم پوشی نیست.
به گفته مربی تیم والیبال نشسته بانوان ارومیه، این تیم رتبه اول کشور را کسب کرده و سهمیه حضور در سوپر لیگ/ مشهد، هشت تا 11 دیماه 1396/ را به دست آورده بود اما به دلیل محدودیت های مالی در این لیگ حضور نیافت.
'پری مرد میدان' ادامه داد: هیات جانبازان و معلولان ارومیه به نحو احسن از ما حمایت می کند ولی هیچگونه حمایتی از سوی ورزش و جوانان استان از ما صورت نگرفته است.
وی که به صورت همزمان مربیگیری تیم بوچیای ارومیه را نیز بر عهده دارد، اظهار کرد: این تیم نیز ماه آینده باید به لیگ کشوری اعزام شود اما تکلیف آن به دلیل محدودیت های مالی در هاله ای از ابهام قرار دارد.
علی حضرتی بازیکن تیم ملی بوچیایی کشور در رده سنی جوانان نیز با اشاره به اینکه ما در بازی های پارا آسیایی در امارات مقام دوم تیمی را کسب کردیم، گفت: در موقع بازگشت از این رقابت ها جز رئیس هیات ارومیه کسی برای استقبال نیامد.
وی با تاکید بر اینکه حمایت مسئولان موجب تقویت روحیه معلولان و جانبازان می شود، ادامه داد: مدیران و مسئولان استانی از ورزشکاران سایر رشته های ورزشی به خوبی حمایت می کنند و در اسرع وقت به استقبال آنان می روند.
میرزا علی قریشی یکی از جانبازان ورزشکار در رشته ورزشی بستکبال نیز گفت: بزرگترین و اصلی ترین مشکل ما در این برهه نبود سالن ورزشی مناسب برای تمرین است.
وی ادامه داد: ما در لیگ دسته یک بسکتبال دارای سهمیه هستیم و برای کسب نتیجه در این رقابت ها نیاز به تمرین های مداوم داریم اما 2 روز قبل از مسابقات سالن در اختیار ما گذاشته می شود.
حسین محمدزادگان، دبیر هیات جانبازان و معلولان آذربایجان غربی نیز گفت: با توجه به مصوبه های هیات دولت باید یک سالن اختصاصی و مجهز در اختیار هیات جانبازان و معلولان قرار گیرد که متاسفانه این امر در تمامی استان های کشور اجرا شده ولی در این استان تاکنون تحقق نیافته است.
وی افزود: رشته های والیبال نشسته آقایان و بانوان، بسکتبال با ویلچر جانبازان و معلولان، تیم بوچیای بانوان و آقایان، فوتبال هفت نفری معلولان، فوتبال معلولان کم توان ذهنی آذربایجان غربی در لیگ های باشگاهی و دسته یک کشوری حضور دارند ولی متاسفانه تاکنون حمایت مالی از این تیم ها صورت نگرفته است.
محمدزادگان اظهار کرد: در سفر معاون وزیر هم دستور اکید داده شد که بدون توجه به ماده 88 سالن های ورزشی، یک سالن ورزشی در اختیار هیات جانبازان و معلولین قرار داده شود که متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است و از مسئولین استانی و ورزشی تقاضا داریم برای نشاط و تندرستی جانبازان و معلولین این سالن تحویل هیات داده شود.
دبیر هیات جانبازان و معلولان آذربایجان غربی گفت: اداره کل ورزش و جوانان، بهزیستی، شهرداری و حتی بنیاد شهید و امور ایثارگران که مسئول رسیدگی به این قشر هستند باید مشکلات ورزشی جانبازان و معلولان را حل و فصل کنند تا این ورزشکاران ساعتی از اوقات فراغت خود را در سالن ورزشی سپری کنند.
وی افزود: اگر جانبازان و معلولان نتوانند به انجام تمرین های ورزشی بپردازند، بدون شک از لحاظ جسمی و روحی دچار مشکل عدیده ای می شوند.
عبدالله چمن گلی، مدیر کل ورزش و جوانان آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه اماکن ورزشی مناسبی برای این هیات در اختیار نیست، گفت: نبود فضای مناسب ورزشکاران این هیات را با محدودیت برای تمرین مواجه کرده است.
وی ادامه داد: راه حل پیشنهادی، ساخت سالن اختصاصی برای این هیات است که برای محقق شدن این امر نیازمند همکاری سازمان های بهزیستی و بنیاد شهید هستیم زیرا اداره کل ورزش و جوانان به تنهایی توانایی حل این مشکل را ندارد.
وی در خصوص اعتبارات این هیات نیز افزود: اعتبار مربوط به هیات ورزشی جانبازان و معلولان باید از طرف فدراسیون مربوطه به این هیات اختصاص یابد و اداره کل نمی تواند اعتبارهای هیات ها را به تنهایی تامین کند.
چمن گلی اظهار کرد: ورزشکاران معلول و جانباز این استان توانستند در عرصه های مختلف ورزشی افتخاراتی را برای استان و کشور کسب کنند و باید قدر زحمت ها و تلاش های این قشر را بدانیم.
به گزارش ایرنا آئین نامه ' ترویج فرهنگ حضور و حمایت از سلامتی، نشاط، توانمندسازی و افتخارآفرینی جانبازان و معلولان از طریق ورزش' در جلسه 639 شورای فرهنگ عمومی به تاریخ 29 اردیبهشت سال 1394 تصویب شده اما ادارات کل ورزش و جوانان به دلیل محدودیت های مالی در برخی از موارد در تامین هزینه های آن عاجز است.
8135/ 3072
** گزارش: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.