مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی از افزایش 15 درصدی مبتلایان به ام اس در استان طی سال جاری خبرداد.

سمیه زارع در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: آمار مبتلایان به ام اس در آذربایجان غربی در سال جاری نسبت به سال گذشته 15 درصد افزایش یافته و تعداد این افراد امسال 3هزار و پانصد نفر شناسایی و ثبت شده که تعداد خانم ها 2.5 برابر آقایان است.

مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی به عوامل بروز این بیماری اشاره کرد و گفت:کمبود ویتامین D ، وجود استرس و فشارهای عصبی بیش از حد و ناگهانی ریسک ابتلا به بیماری ام اس را افزایش می دهد.

وی با اشاره به علایم بروز بیماری  ام اس تصریح کرد: مشکل بینایی ،احساس سوزش و کرختی، درد و گرفتگی عضلانی، ضعف و خستگی، ایجاد مشکل در حفظ تعادل یا سرگیجه، مشکلات مربوط به مثانه، اختلال عملکرد جنسی از علایم بیماری ام اس هستند.

زارع در خصوص هزینه درمان این بیماری اظهار کرد: هزینه دارو و درمان هر بیمار ام اس در هرماه بیش از 1.5 میلیون تومان است که فقط برخی داروها رایگان هستند؛ داروهای خارجی حتی تحت پوشش بیمه هم قرار نمی گیرند و تخفیف معاونت غذا و دارو هم برای بیماران ام اس حداقل است.

وی ادامه داد: متاسفانه هزینه یک MRI برای بیمار ام اس که هر 6 ماه یاحداقل سالی یک بار باید MRI شود حداقل 200هزار تومان بوده که این خود در کنار هزینه های درمان دیگر بسیار زیاد است.

زارع به مشکلات و دغدغه های انجمن و بیماران ام اس آذربایجان غربی اشاره کرد و گفت: از آنجایی که در اغلب استان های دیگر کلینیک ها و مجتمع ها ،درمانگاه ها،آزمایشگاه ها مخصوص با فیزیوتراپی برای بیماران ام اس وجود دارد ولی آذربایجان غربی با توجه به اینکه رتبه ششم کشور را از نظر تعداد مبتلایان به ام اس را دارد از چنین امکاناتی برخوردار نیست که امیدواریم با همت مسئولین و خیرین ،بیماران ام اس استان نیز ازاین امکانات برخوردار شوند.

مدیر عامل انجمن ام اس آذربایجان غربی در خصوص اشتغال این بیماران  و با بیان اینکه بیماران ام اس اکثرا در سن جوانی مبتلا می شوند و با وجود تحصیلات دانشگاهی به علت اینکه یکی از عوارض ام اس خستگی زود رس بوده نمی توانند مثل افراد عادی کار کنند تصریح کرد: کارفرمایان از استخدام این افراد خودداری می کنند و این مشکل برای بیماران استان ما هم وجود دارد که نیازمند فرهنگ سازی و آموزش و همت مسئولان و خیرین برای همکاری با این افراد است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.