فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون 30 هزار قطعه پرنده مهاجر و غیرمهاجر در تالاب های مهاباد که شامل تالاب بین المللی کانی برازان و تالاب یوسفکند می باشد لانه گزینی کرده اند.
وی اضافه کرد: غاز 'پیشانی سفید بزرگ'، قوی 'فریادکش'، اردک 'نوک پهن'، اردک 'سرسبز'، اردک 'سرحنایی' از گونه های شاخصی بوده که وارد این منطقه شده است.
وی ادامه داد: به علت نامناسب بودن وضع دریاچه ارومیه بیشتر پرندگان مهاجر در تالاب های 'یوسفکند' و کانی برازان مهاباد لانه گزینی کرده است.
وی بیان کرد: حدود 200 قطعه اردک سرسفید در خطر انقراض و 500 قطعه اردک مرمری تحت حمایت محیط زیست در تالاب های مهاباد سرشماری شده و تقریبا بومی این تالاب ها شده است.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی 'کانی برازان' مهاباد از مهمترین قطب های صنعت اکوتوریسم در کشور محسوب می شود که همه ساله در ایام مختلف سال شمار زیادی از علاقه مندان به طبیعت بویژه دوستداران پرندگان را به سوی خود جذب می کند.
این تالاب یکی از مهمترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می رود.
این تالاب که در زبان کردی به معنی چشمه گرازهاست با 927 هکتار وسعت در 30 کیلومتری شمال مهاباد و در شمال و شرق روستای قره داغ واقع شده که به دلیل گوناگونی و فراوانی گونه های زیستی از سوی کمیته ملی طبیعت گردی کشور به عنوان نخستین سایت پرنده نگری در ایران معرفی شده است.
تالاب کانی برازان در تمام فصول سال امکان مشاهده پرندگان وحشی و کمیاب را به علاقه مندان می دهد که این موضوع از منحصر به فردترین ویژگی های این زیستگاه آبی در کشور است که آن را از دیگر تالاب های موجود متمایز می سازد.
تالاب حسن خان و سد یوسفکند مهاباد که در مجموع بیش از پنج هکتار مساحت دارد، در مسیر رودخانه مهاباد و در حاشیه محور اصلی مهاباد - ارومیه قرار دارد و با توجه به وجود نیزارهای فراوان، زیستگاه مناسب انواع پرندگان مهاجر و بومی به شمار می رود.
این تالاب در 2 کیلومتری مهاباد و مابین روستاهای خانقاه و یوسفکند واقع شده است و سالانه هزاران قطعه پرنده آبزی و کنارآبزی در آن لانه سازی و جوجه آوری می کنند.
در شهرستان مهاباد علاوه بر تالاب حسن خان، قوپی باباعلی و تالاب های فصلی دیگری از جمله گروس، داشخانه و قره قشلاق وجود دارد.
مهاباد با 237 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع است.
3093/2093
خبر: پیمان پاکزاد ** تنظیم کننده: توحید محمودپور ** انتشار: صابر چهرقانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.