به گزارش ایرنا آذربایجان غربی حدود 967 کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دارد و طی سال های اخیر به دلیل شرایط اقتصادی منطقه، پذیرای بسیاری از اتباع خارجی بوده اما گردشگری سلامت این استان با خدمات ارزان درمانی از سود ناشی از این حضور بی بهره مانده است.
این استان هنوز نتوانسته تا بیماران کشورهای همجوار را از معابر قانونی وارد استان کرده و‌ به آنان خدمات عرضه کند؛ بسیاری از بیماران کشورهای همسایه با هدایت دلالان در اختیار پزشکانی قرار می گیرند که از بیماران خارجی 2 تا سه برابر بیشتر از قیمت معمولی هزینه دریافت می کنند.
این در حالی است که به گفته مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، تعرفه درمانی بیماران خارجی در بخش های دولتی، غیردولتی و خصوصی معادل تعرفه های بیمارستان های خصوصی است و امکانات جراحی های فوق تخصصی در این استان در مقایسه با کشور عراق بیشتر و هزینه عمل های جراحی در مقایسه با کشورهای همجوار پایین تر است.
دکتر علی شرق اظهار کرد: نبود فعالیت نظام مند در خصوص پذیرش و انتقال بیماران، فقدان سامانه بیمه ای مناسب برای موارد غیر منتظره، مداخله افراد سودجو و در نهایت ایجاد جو بی اعتمادی در بین بیماران خارجی از جمله مشکلات بخش گردشگری سلامت در این استان مرزی است.
وی اظهار کرد: وجود دلالان و نبود نظارت بر فعالیت آنان موجب شده است تا شرکت های مجوزدار در بخش گردشگری سلامت تاسیس نشود و هم وجهه درمانی و سلامت کشور تخریب شود و هم بیماران خارجی مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گیرند.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز حضور دلالان و سودجویان را مانعی بزرگ بر سر راه توسعه صنعت گردشگری سلامت این استان عنوان کرد و افزود: دلالان با حضور در پایانه های مرزی و حتی آن سوی مرزها به راحتی بیماران خارجی را طعمه قرار می دهند و با معرفی به برخی از پزشکان و بیمارستان ها در استان های همجوار یا سطح پایین منطقه، مانع از دستیبابی استان به درآمد و توسعه این صنعت می شوند.
حسین امامی اظهار کرد: دریافت هزینه های درمانی و اقامت مضاعف از سوی این دلالان در گذشته موجب شده است تا سفر درمانی اتباع خارجی به این استان روز به روز کمرنگ تر شود.
وی با بیان اینکه بیمارستان های امام رضا (ع)، آذربایجان، شفا، صولت و کلینک های بخش خصوصی آماده پذیرایی از بیماران کشورهای همجوار است، افزود: طبیعت بکر، مناطق خوش آب و هوای استان نظیر سیلوانا، آب های معدنی، چشمه های مختلف و صدها جاذبه طبیعی دیگر از ظرفیت های بالقوه گردشگری سلامت استان به شمار می رود.
معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار کرد: با توجه به اینکه دوره درمان بیماران خارجی تا هفته ها طول می کشد، آنان مجبور به رفت و آمد پی در پی در طول ماه و اقامت می شوند و اگر دست دلالان از این صنعت کوتاه شود، درآمد مناسبی نصیب استان می شود.
به گفته وی برای مقابله با دلالان و سودجویان، به زودی همایشی با موضوع گردشگری سلامت برگزار شده و در آن چالش های پیش روی این صنعت و راهکارهای مقابله با این چالش ها مطرح می شود.
دکتر عابد فتاحی، متخصص بیماری های چشم و عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: هیچکدام از بیمارانی که برای معالجه به استان می آیند با رضایت به کشور خود باز نمی گردند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون اعتراض های پزشکان دلسوز نیز جوابی نداشته و سودجویان یکه تاز میدان بوده اند، اظهار کرد: آذربایجان غربی بهره چندانی از این صنعت نبرده و این در حالی است که بیماران شمال عراق به دلیل نداشتن تجهیزات بیمارستانی به این استان سفر می کنند.
وی با تاکید بر اینکه گاهی تعرفه خدماتی که در استان به بیماران خارجی ارایه می شود سه برابر قیمت معمولی است، اظهار کرد: دریافت هزینه های کلان بدون تردید بیماران خارجی را به دیگر کشورها سوق می دهد و این فرصت را از این استان می گیرد.
به گفته این عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس 'گردشگری سلامت' متولی خاصی ندارد چنانکه برخی در خارج از کشور اقدام به راه اندازی دفاتر گردشگری و سیاحتی کرده و از طریق این دفاتر بیماران را به ایران می فرستند.
فتاحی اضافه کرد: زیرساخت های لازم و شایسته نظیر بیمارستان های مجهز، هتل بیمارستان و بیمارستان های 'وی ای پی' نیز هنوز در این استان راه اندازی نشده است.
وی هماهنگی با کنسولگری های کشورهای همجوار و سفارت های جمهوری آذربایجان و ترکیه برای جلوگیری از فعالیت دلالان را راهکار مفیدی برای رفع این مشکل عنوان کرد.
احمد سلیمی، اهل جمهوری خودمختار نخجوان که برای درمان به ارومیه آمده است، اظهار کرد: 2 یا سه برابر هزینه ای که از مردم ارومیه و آذربایجان غربی دریافت می شود، معادل 80 هزار تومان به حق ویزیت پرداخت کردم.
سلیمی ادامه داد: آذربایجان غربی از توانمندی های بالایی در زمینه توریسم درمانی برخوردار است اما هزینه های بالای اقامت و درمان، فرصتی برای ماندن و معالجه نمی دهد.
وی افزود: بیماران جمهوری خودمختار نخجوان به معالجه و درمان در این استان علاقه مند هستند اما تبعیض و دریافت هزینه های چند برابری از بیماران کشورهای خارجی موجب دلسردی مردم این کشورها می شود.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی به علت برخورداری از طبیعت بکر، مناطق خوش آب و هوا، آب های معدنی و داشتن پزشکان حاذق، بستر مناسبی برای توسعه گردشگری سلامت و جذب بیماران خارجی است.
گردشگری سلامت به عنوان صنعت سوم جهان نامگذاری شده است و برخی از کشور‌ها نظیر اسپانیا از طریق این صنعت امرار معاش می‌کنند.
امروزه با صنعتی شدن کشورها و بروز دردهای مختلف در روح و بدن انسان ها و روی آوردن به عمل‌های جراحی زیبایی به صورت چشمگیر، بحث توریسم درمانی یکی از بخش‌های روبه رشد صنعت گردشگری در جهان و ایران به شمار می‌رود.
با این وجود در ایران و به ویژه آذربایجان غربی این دغدغه در بسیاری از صاحب نظران وجود دارد که آیا این صنعت به شکوفایی می‌رسد یا همچنان به باد فراموشی سپرده می شود؟
8135 /3072
** گزارش از: شهین بیدادرس ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.