به گزارش ایرنا عباس حسن خانی روز چهارشنبه در کمیته ساماندهی متکدیان ارومیه افزود: نه تنها در ارومیه بلکه در آذربایجان غربی امروز با پدیده تکدی گری مواجه هستیم و این امر خاص جامعه ما نیست.
وی افزود: هم اکنون مرکز جمع آوری و نگهداری معتادان به صورت موقت در ارومیه راه اندازی شده ولی باز همراه با مشکلاتی است که باید مرتفع شود.
وی با ابراز نارضایتی از مکان فعلی محل نگهداری متکدیان ارومیه، اضافه کرد: هر چند نیاز به چنین مراکزی بالاست ولی در صدد هستیم شرایطی فراهم شود تا این مرکز جابجا و به مکان دیگری منتقل شود.
حسن خانی ادامه داد: با وجود مشکلات بسیاری که در این راستا وجود دارد نباید از اقدامات مثبت انجام شده نیز غافل شد.
وی با اشاره به کاهش آمار متکدیان در سطح شهر، اظهار کرد: هر وقت این مرکز فعالیت ضعیفی داشته، تعداد متکدیان افزایش یافته است.
حسن خانی با بیان اینکه با همفکری و ارائه راهکارهای خلاقانه می توان از این امر پیشگیری کرد، گفت: نیازمند استفاده از نظرهای جوانان خلاق و صاحب نظر استان و نیز جامعه دانشگاهی برای کمک به این انسان های آسیب دیده هستیم.
وی اضافه کرد: این مرکز یک سری مشکلاتی دارد که مکان یابی مهمترین مشکل آن است و در صورت حل مشکل مکان سایر مشکلات نیز به تدریج رفع می شود.
فرماندار ارومیه اضافه کرد: نباید در این زمینه تعلل شود و اگر نیازمند جابجایی آن هستیم باید به موقع اقدام شود.
وی ادامه داد: وزارت کشور پیگیر این موضوع بوده و ما از ظرفیت همکاران و ادارات در این زمینه بهره می گیریم تا مشکلات متکدیان را حل کنیم.
فرماندار ارومیه افزود: در برنامه های استانی احداث مجتمع اردوگاهی متکدیان استانی گنجانده شده تا بتوان در پی آن سایر مشکلات را رفع کرد.
اکبر محمدی، سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: برخی از ادارات استان دارای فضاهای مازاد بوده و در صورت نیاز می توان از این فضاها نیز که در هشت تا 10 کیلومتری شهر واقع است، برای نگهداری متکدیان بهره برد.
وی افزود: هنگامی که مراکز نگهداری در خارج از شهرها و دارای فاصله است، دستگاهها حمایت و همکاری لازم را نمی کنند به همین علت هم اکنون این مرکز در روستای 'قزل عاشق ' فعالیت می کند.
محمدی اضافه کرد: در پی همکاری های گسترده با بخش خصوصی هستیم تا این مشکلات در حوزه ساماندهی و جمع آوری متکدیان از سطح شهر به صورت جدی و با مشارکت اجتماعی رفع شود.
محمدی، قانون را در این زمینه دارای نقاط ضعف عنوان کرد و گفت: آیین نامه های تنظیم شده متناسب با نیازهای امروزی جامعه نیست و اگر قرار است یک بازنگری شود باید با وزارت کشور که متولی این امر است رایزنی هایی انجام شود.
وی اضافه کرد: توانایی ایجاد امکانات یک شبه برای جمع آوری و نگهداری و ساماندهی متکدیان وجود ندارد و این محدودیت های موجود در زمینه دستگاه های مرتبط نیز صدق می کند.
محمدی ادامه داد: دستگاه های اجرایی نیز قصورهایی در انجام وظایف محوله در این زمینه دارند که مغایر با تعهداتی است که داده اند و اگر به این تعهدات عمل می شد، بسیاری از مشکلات فعلی وجود نداشت.
وی افزود: شهرداری که متولی اصلی این موضوع در سطح شهر ارومیه است، در جلسه ساماندهی و کارگروه حاضر نشده است در حالیکه برای احصا مشکلات و ارائه راهکار حضور این دستگاه لازم است.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگی نیز بسیار ضعیف عمل شده است، افزود: صدا و سیما در برنامه سازی و فرهنگ سازی در کنار سایر نهادها عملکرد چشمگیری نداشته است.
علیرضا ملا محمدزاده معاون سیاسی فرماندار ارومیه نیز در کمیته ساماندهی متکدیان ارومیه اظهار کرد: هم اکنون ساختمان نگهداری متکدیان این شهرستان در 2 طبقه استیجاری دایر است.
وی اظهار کرد: این مرکز جهت امور اداری، گشت، جمع آوری، انتقال از سطح شهر به مرکز و سایر ادارات و ارگان ها دارای سه دستگاه خودروی نیمه سنگین و سبک است.
ملا محمد زاده گفت: تامین هزینه های جاری و امکانات، هزینه نگهداری و ساماندهی بیماران خاص، حمل و نقل، عوامل انتظامی، بهداشتی، پزشکی، بیمارستانی، روانشناس و روان کاو و هزینه های امرار معاش متکدیان در حین ترک اعتیاد از مشکلات جدی پیش روی این مرکز است.
وی با اشاره به مصوبه های اولین کارگروه اجتماعی و فرهنگی ساماندهی متکدیان ارومیه اظهار کرد: ایجاد مجتمع اردوگاهی از نیازهای این موضوع اجتماعی بوده ولی به دلیل نبود فضای کافی فعلا میسر نشده است.
وی بیان کرد: متکدیان فاقد انگیزه کافی برای کار هستند و با وجود تلاش های انجام شده از اشتغال اعراض می کنند.
ملا محمد زاده اضافه کرد: با توجه به اینکه 80 درصد متکدیان کودکان کار و خیابانی هستند، این دسته از متکدیان در مراکز وابسته به سازمان بهزیستی معرفی و ساماندهی شده اند.
وی با اشاره به آمار متکدیان جمع آوری شده در 9 ماه گذشته در ارومیه بیان کرد: 870 متکدی در 9 ماه گذشته جمع آوری شده که 261 از انان زن و 609 نفر دیگر مرد هستند.
به گزارش ایرنا تکدی گری یکی از جدی ترین مشکلات اجتماعی در ارومیه به شمار می رود و شهرداری نیز که متولی اصلی مقابله با این پدیده به شمار می رود، اراده ای برای مقابله با آن ندارد.
7125/3072
** خبرنگار: طاهره نوید آرین ** انتشار دهنده: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.