رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از صادرات 50 هزار تن سیب درختی استان خبرداد.

اسمعیل کریم زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با بیان اینکه که روند صادرات سیب در استان در سال جاری مطلوب است و همچنان ادامه دارد، اظهارکرد: از ابتدای فصل برداشت سیب در استان تاکنون در حدود ۵۰ هزارتن سیب درختی به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، هندوستان و ترکمنستان صادر شده است .

وی ادامه داد: این استان به طور متوسط سالانه با تولید افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن سیب درختی سهم ۳۵ تا ۴۵ درصدی سیب درختی تولیدی و قطب اول کشور را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است.

کریم زاده خاطر نشان کرد: در آذربایجان غربی هم اکنون یک سوم کل سیب کشور تولید می شود و هر چند کشت سیب در تمامی شهرهای استان صورت می گیرد، اما بیشترین آمار سطح و تولید سیب به ترتیب شامل شهرستانهای ارومیه، سلماس، اشنویه، نقده، مهاباد و میاندوآب است.

کریم زاده ظرفیت سردخانه های نگهداری سیب درختی در استان را بالای 850 هزارتن عنوان کرد و گفت: درحال حاضر ۲۸۳ واحد سردخانه نگهداری میوه در استان وجود دارد که همه ساله ۸۵ درصد از ظرفیت آنها پر می شود و امسال نیز 700 هزار تن سیب درختی در سطح سردخانه های استان ذخیره سازی شده بود که 50 هزار تن آن به کشورهای همسایه صادر شده است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی سطح کل باغات سیب استان را ۶۰ هزار و ۴۷۰هکتار برشمرد و اظهارکرد: امسال پیش بینی می شود یک میلیون و ۲۰۸ هزار و ۴۲۰ تن سیب درختی در استان تولید شود.

کریم زاده با بیان اینکه از کل سطح باغات سیب درختی در حدود ۵۳ هزار و ۸۸ هکتار بارور است ، گفت: هفت هزار و ۳۸۲ هکتار از باغات نیز در حال حاضر غیربارور است. ۵۰ درصد از ارقام سیب های تولید استان زرد و ۴۵ درصد گلدن است و پنج درصد باقی مانده نیز ارقام خارجی شامل رد استار، فوجی، دلبار استیوال و نیز ارقاوم بومی تابستانه است.

وی  با بیان اینکه ۱۹ واحد تولید کنسانتره در استان فعال است ، تصریح کرد: این واحدهای تولیدی با ظرفیت ۱۱ هزار و ۵۷۰ و با جذب ۵۸۰ هزار تن مواد خام در استان فعالیت می کنند.

کریم زاده  با بیان اینکه از ۵۸۰ هزارتن مواد خام 6۵ درصد آن را سیب تشکیل می دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۷۷ تا ۴۲۰ هزارتن ظرفیت کارخانجات تولید کنتسانتره در استان در زمینه جذب سیب صنعتی فعال است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از خرید تضمینی بیش از 93 درصد سیب درختی صنعتی کشور از باغداران استان خبر داد و افزود: از 15 شهریور ماه خرید سیب صنعتی به صورت تضمینی از طریق سازمان تعاون روستایی استان آغاز شده بود و تا 30 آبان ادامه داشت.

وی  تصریح کرد: امسال از حدود 43 هزار تن سیب صنعتی خریداری شده در کل کشور، 40 هزار تن از این میزان خرید مربوط به استان آذربایجان غربی است.

کریم زاده  با بیان اینکه سیب درختی صنعتی از طریق شبکه های تعاون روستایی استان و بصورت کیسه های نایلونی و توری 20 کیلویی بهداشتی از باغداران خریداری می شد، اظهارکرد: با توجه به اینکه این محصول در سالهای گذشته به قیمت خیلی ناچیز از باغداران خریداری می شد، امسال اجرای طرح خرید تضمینی سیب صنعتی علاوه بر افزایش اشتغالزایی و فعالسازی واحدهای صنایع تبدیلی در فصل خرید این محصول در ارتقای سطح درآمد باغداران نیز تاثیر بسزایی داشت .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.