مجتبی قهرمان رضائیه گفت: فرهنگ‌سازی و ترویج اهدای پلاسما در سطح استان و معرفی کلینیک جامع اهدا در استان آذربایجان‌غربی باید انجام گیرد.

به گزارش ایلنا آذربایجان‌غربی، مجتبی قهرمان رضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل اداره کل انتقال خون استان برگزار شد، افزود: در 8 ماهه نخست سال‌جاری نسبت به سال گذشته حدود 4.18 درصد افزایش اهدای خون را در استان داشتیم که امسال 26 هزارو 918نفر در استان به‌طور مستمر خون اهدا کردند.

قهرمان رضائیه گفت: سالانه افزون بر 100 هزار مراجعه کننده به سازمان انتقال خون آذربایجان غربی وجود دارد که میزان اهدا خون آنان نیز پاسخگوی نیاز بیمارستان‌های استان هست و امسال نیز در 8 ماهه نخست رشد بیش از 4 درصدی در اهدا خون در استان حادث شده است.

وی با نامشخص اعلام کردن چگونگی ذخیره‌سازی خون بند ناف از سوی وزارت بهداشت اظهار داشت: آنچه که تا کنون به این سازمان گزارش شده فقط ذخیره‌سازی خون بند ناف در استان از سوی بخش خصوصی است و تاکنون استفاده از این محصول گزارش نشده است.

وی با اشاره به این که محصولاتی را که از طریق بخش فریزس تولید میکنیم دارای اثربخشی بسیار بالا با عوارض صفر است ادامه داد: گفتنی است قبل از این که عمل جراحی صورت بگیرد باید خون بیمار مدیریت شود؛ به صورتی که خون هدر رفته از بیمار، در حین جراحی فیلتر کرده و دوباره به سیستم بدن فرد وارد نماییم.

رضائیه تصریح کرد: تمام دنیا اکنون درگیر دو بخش فریزس و مدیریت خون بیمار می باشند؛ در سال ۹۰ پلاکت فریزس و از ۹۲ وارد مقوله ارسال پلاسما شده ایم، همچنین در سال گذشته تولید دارو از پلاسما آغاز شده است.

مدیرکل سازمان انتقال خون آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: دریافت آزمایشاتی از قبیل هپاتیت، ایدز و دیگر آزمایشات تخصصی لازم توسط دستگاه های مربوطه برای اهدا خون ضروری می باشد.

وی در ادامه به مدت زمان نگهداری خون و فراورده‌های خونی اشاره کرد و اینکه نگهداری فراورده‌های خونی هزینه بالای دارد و بیشتر از یک ماه نمی شود نگه داشت، تصریح کرد: نگهداری پلاکت قضیه حادتر بوده و تا 3 روز می‌توان نگه داشت.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی ادامه داد: درباره پلاسما چنانچه دستگاه مخصوص استفاده شود و تا منفی 40 درجه فریز شود تا دو سال می‌توان نگهداری شود.

این مقام مسئول به وضعیت ذخایر خونی استان اشاره کرد و افزود: وضعیت استان در مورد ذخایر خونی مطلوب بوده و تمام نیازهای بیمارستان‌های استان حتی اگر ۹ روز متوالی اهدای خونی انجام نشود را می‌توانیم پاسخگو باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.