استاندار آذربایجان غربی گفت: فرهنگ استفاده درست از منابع آب به عموم مردم اطلاع رسانی شود.

به گزارش ایسنا منطقه  آذربایجان غربی محمد مهدی شهریاری امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب که با حضور فرمانداران در استانداری برگزار شد، موضوع آب را یکی از موضوعات استراتژیک نام برد و گفت: امروزه یکی از نگرانی های اصلی کل مردم دنیا مسئله آب و کمبود آن است و این امر در کشور ما بحرانی تر است.

شهریاری افزود: اگر برای مدیریت آب فکر و تدبیری نشود در آینده هم خود و هم نسل آینده با مشکلات فراوانی مواجه خواهیم شد و تمامیت ارضی به خطر می افتد لذا بحث مدیریت آب بحثی بسیار امنیتی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه شورای حفاظت از منابع آب باید در مرحله اول مردم را با کمبود آب و خطرات ناشی از آن آگاه کند افزود: فرهنگ درست استفاده از منابع آب و خطرات آن باید در مدارس و نهادهای فرهنگی به اطلاع عموم مردم خصوصا کشاورزان برسد و این باید یکی از اصلی ترین وظایف باشد.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه یکی از فوری ترین وظایف این شورا را جلوگیری از حفر چاههای غیر مجاز عنوان کرد و گفت: در این خصوص نیروهای انتظامی و دادگستری همکاری کرده و از حفر چاههای جدید بصورت جدی جلوگیری کنند.

شهریاری درخصوص جمع بندی و انسداد چاههای غیر مجاز در شهرستانها بر اساس سهمیه استان ، شهرستانها اولویت دار و شهرستانهایی که جمعیت کشاورزی بیشتری دارند تاکید و اظهارکرد: با انسداد چاهها بحران های اجتماعی و مشکلات بیشتری برای مردم و خصوصا کشاورزان بوجود می آید با هماهنگی با فرمانداران مدیریت لازم انجام شود تا کشاورزان کمتر با مشکل مواجه شوند.

استاندار آذربایجان غربی افزود : باید مدیریت شود تا با کمترین هزینه ، منابع آب استان به خوبی مدیریت شود تا کمتر از این موضوع متحمل مشکلات شویم و با مهاجرت ، بیکاری ، بحران های اجتماعی و مشکلات اقتصادی کمتری مواجه شویم .

وی در ادامه به وضعیت دریاچه ارومیه اشاره نمود و گفت: اگر در خصوص دریاچه ارومیه فکر اساسی نشود در سالهای نچندان دور قطعا با جابجایی جمعیت و مسائل و مشکلات مربوط به آن روبرو خواهیم شد.

شهریاری گفت: در خصوص مدیریت منابع آب، بخش کشاورزی وظیفه سنگین تری را بر عهده دارد که با استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای در برخی موارد با زهکشی و کانال کشی، استفاده از نیروهای دانشگاهی و تحصیل کرده و علم روز می توان صرفه جویی های لازم را انجام داد ، زمین های بیشتری را زیر کشت برد و یا راندمان برداشت را افزایش برد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.