متین اصلان /Metin Aslan/ روز پنجشنبه در حاشیه دیدار با فعالان اقتصادی و تجاری اتاق بازرگانی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ترکیه و ایران به دنبال ارتقای روابط تجاری تا 30 میلیارد دلار در سال است و فعالان اقتصادی 'دیاربکر' نیز اهتمام ویژه ای برای افزایش مراودات با ایران به ویژه استان های مرزی از جمله آذربایجان غربی دارند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر کشورهای عراق و چین، اولین و دومین کشورهای دارای بیشترین روابط اقتصادی با استان دیاربکر ترکیه است ولی امیدواریم در آینده و به همت تجار 2 طرف این رده ارتقا یابد.
وی اظهار کرد: غذا، گردشگری، سلامت و ساختمان مهمترین بخش هایی است که می تواند زمینه افزایش مراودات تجاری استان های آذربایجان غربی و دیاربکر را فراهم کند.
وی با اشاره به وجود برخی مشکلات مرزی و گمرکی در مرز ایران و ترکیه ادامه داد: مشکلات ورود و خروج با وجود نبود ویزا بین 2 کشور، کمبود کارکنان گمرکی و منتظر ماندن زیاد مسافران برای خروج از جمله مواردی است که امیدواریم با همراهی مسئولان مرتبط برای ارتقای مراودات حل شود.
نائب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع 'دیاربکر' ترکیه نیز با ابراز شگفتی از پیشرفت های آذربایجان غربی و شهر ارومیه به ویژه در حوزه عمران و ساخت و ساز در سال های اخیر گفت: پیش از حضور در ارومیه، انتظار چنین پیشرفتی را نداشتم ولی این شهر بسیار باعظمت و پیشرفته به نظر می رسد.
'اصلان' اشتراک های فرهنگی و مذهبی 2 استان را بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: سفر مقامات و همچنین فعالان اقتصادی 2 استان می تواند زمینه ساز ارتقای همکاری در بخش های مختلف باشد.
به گزارش ایرنا، هیات تجاری و اقتصادی استان 'دیاربکر' ترکیه پیش از حضور در ارومیه در شهرهای تبریز و مهاباد نیز حضور یافته بود؛ آذربایجان غربی تنها استان مرزی کشورمان با ترکیه است و 550 کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارد.
دیاربکر با 930 هزار نفر جمعیت از استان های شرقی ترکیه به شمار می رود و یکی از شهرهای بزرگ جنوب شرقی این کشور محسوب می شود.
2093/3072
** خبر: صابر چهرقانی ** انتشار: علیرضا فولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.